سه شبهه ناصر القفاری در بطلان اندیشه مهدویت
محمد هادی طوسی[1]
دکتر ناصر القفاری از نویسندگان وهابیت است که در کتاب «اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه»، به طرح شبهات گوناگونی برای کمرنگ کردن و از بین بردن عقاید ثابت شیعیان، پرداخته است. در این مقاله به بررسی سه شبهه از شبهات آن کتاب در باطل خواندن اندیشه مهدویت پرداخته شد. اولین شبهه، نسبت دادن اندیشه غیبت به عبدالله بن سبا بود. به طوری که او را سازنده این تفکر میان شیعیان میدانست. به این شبهه در چند مرحله پاسخ داده شد. ابتدا وجود عبدالله بن سبا، انکار شد و در ادامه، با فرض وجود او گفته شد: بزرگان شیعه از عبدالله بن سبا بیزاری جستهاند پس نمیتوانند این اندیشه را از او اخذ کرده باشند. همچنین آورده شد که مرگ عبدالله بن سبا قبل از شهادت امیرالمومنین علیه السلام است پس او نمیتواند طراح اندیشه غیبت آن حضرت باشد. در ادامه سخنانی از پیامبر صلی الله علیه و آله و عمر بن خطاب درباره اندیشه غیبت آورده شد. با پاسخ های مذکور، شبهه اول رد شد. شبهه دوم، اندیشه غیبت را به خاطر اختلاف شیعیان در تعیین مصداق امام غائب باطل میخواند. در جواب به این شبهه بیان شد: همراهی جریان های باطل با جریان حق، مانند اختلاف در فرقه های اهل سنت، امری مرسوم است. همچنین روایتی بر غیبت هیچ کدام از امامان شیعه غیر از امام زمان علیه السلام وجود ندارد. در ادامه ذکر شد که این اختلاف در تعیین مصداق امام غائب، خود دلیلی بر وجود و پویایی اندیشه غیبت نزد شیعیان است. شبهه سوم، به خیالی بودن شخصیت امام زمان علیه السلام پرداخت. پنج پاسخ به این شبهه ذکر شد. ابتدا گفته شد که روایات بر ولادت آن حضرت متواتر است. همچنین روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله در وجود امام زمان علیه السلام ذکر شد. در ادامه سخن گروهی از اهل سنت که به ولادت و زنده بودن امام زمان علیه السلام اعتراف کردهاند، نقل شد و در آخر برای اثبات وجود امام زمان علیه السلام دو دلیل عقلی آورده شد. با جواب های مذکور، هر سه شبهه رد شد.
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...