سه شبهه ناصر القفاری در بطلان اندیشه مهدویت

محمد هادی طوسی[1]

چکیده

دکتر ناصر القفاری از نویسندگان وهابیت است که در کتاب «اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه»، به طرح شبهات گوناگونی برای کمرنگ کردن و از بین بردن عقاید ثابت شیعیان، پرداخته است. در این مقاله به بررسی سه شبهه از شبهات آن کتاب در باطل خواندن اندیشه مهدویت پرداخته شد. اولین شبهه، نسبت دادن اندیشه غیبت به عبدالله بن سبا بود. به طوری که او را سازنده این تفکر میان شیعیان می­دانست. به این شبهه در چند مرحله پاسخ داده شد. ابتدا وجود عبدالله بن سبا، انکار شد و در ادامه، با فرض وجود او گفته شد: بزرگان شیعه از عبدالله بن سبا بیزاری جسته­اند پس نمی­توانند این اندیشه را از او اخذ کرده باشند. همچنین آورده شد که مرگ عبدالله بن سبا قبل از شهادت امیرالمومنین علیه السلام است پس او نمی­تواند طراح اندیشه غیبت آن حضرت باشد. در ادامه سخنانی از پیامبر صلی الله علیه و آله و عمر بن خطاب درباره اندیشه غیبت آورده شد. با پاسخ های مذکور، شبهه اول رد شد. شبهه دوم، اندیشه غیبت را به خاطر اختلاف شیعیان در تعیین مصداق امام غائب باطل می­خواند. در جواب به این شبهه بیان شد: همراهی جریان های باطل با جریان حق، مانند اختلاف در فرقه های اهل سنت، امری مرسوم است. همچنین روایتی بر غیبت هیچ کدام از امامان شیعه غیر از امام زمان علیه السلام وجود ندارد. در ادامه ذکر شد که این اختلاف در تعیین مصداق امام غائب، خود دلیلی بر وجود و پویایی اندیشه غیبت نزد شیعیان است. شبهه سوم، به خیالی بودن شخصیت امام زمان علیه السلام پرداخت. پنج پاسخ به این شبهه ذکر شد. ابتدا گفته شد که روایات بر ولادت آن حضرت متواتر است. همچنین روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله در وجود امام زمان علیه السلام ذکر شد. در ادامه سخن گروهی از اهل سنت که به ولادت و زنده بودن امام زمان علیه السلام اعتراف کرده­اند، نقل شد و در آخر برای اثبات وجود امام زمان علیه السلام دو دلیل عقلی آورده شد. با جواب های مذکور، هر سه شبهه رد شد.

کلید واژه: مهدویت، امام زمان، عبد الله بن سبا، غیبت، قفاری، شبهه.



[1] طلبه پایه چهارم مدرسه علمیه رشد

 

فایل مقاله: