بررسی مدلول ماده «ض ر ر» در روایتهای «لا ضرر و لا ضرار»
امیرحسین شجری
قاعده لاضرر قاعدهای مورد پذیرش تمام فقهاست که در فروع متعدد فقهی به کار گرفته شدهاست. مستند این قاعده، روایتهایی است که در آنها عبارت «لا ضرر و لا ضرار» به چشم میخورد. یکی از مباحث مهم پیرامون دلالت این روایات، تعیین مدلول ماده «ض ر ر» میباشد. با وجود روشنبودن مدلول این ماده در بدو نظر، دیدگاههای مختلفی راجع به چیستی آن در میان اندیشوران اصول و فقه وجود دارد که در پژوهش حاضر با روش فیشبرداری کتابخانهای و به شیوه توصیفی تحلیلی به بررسی آنها پرداخته شدهاست. در میان معناهای ادعاشده درباره این ماده، معنای نقصان از شهرت افزونی برخوردار است و معتقدان به آن، خود به چند دسته تقسیم میگردند. اختلاف دیدگاهها درباره مدلول ماده «ض ر ر» ، تاثیر مهمی در تعیین دقیق مفاد قاعده لاضرر به همراه دارد. تفکیک میان آسیبزننده و آسیبدیده در صورت معتنا به نبودن آسیب، توجه به حالات شخصی و نه نوعی در انتساب ضرر، تاثیر ضمیمهشدن میزان ضرر در انتساب آن به آسیبدیده، عدم تاثیر اطلاع شخص آسیبدیده در صدق ضرر، کاربرد حقیقی ضرر در دو معنای «نقص مطلق» و «سوء حال و ضیق»، صدق ضرر در موارد آسیب مالی و بدنی از باب نقصان و در موارد آسیب آبرویی و حقوقی از باب سوء حال و ضیق، رهاوردهایی است که از کاوش در آرای مطرحشده و بررسی استعمالهای ماده «ض ر ر» به دست میآید.
ماده «ض ر ر» - ضرر – ضرار – روایات «لا ضرر و لا ضرار» - قاعده لا ضرر
قاعده لاضرر از قواعد مهم در عرصه استنباط احکام شرعی است. اگر مقصود از آن را نفی حکمی که موجب ضرر میشود بدانیم،[1] فقیه در مواردی که ضرر بر انجام فعلی مترتب شود، به مقتضای این قاعده، حکم به نفی وجوب وضو، روزه یا دیگر احکام اولیه شرعی میدهد. نمونههایی از این دست در فروع فقهی بسیاری به چشم میخورد و این قاعده از پردامنهترین و پرکاربردترین قواعد فقهی میباشد.
عالمان شیعی اهتمام بسیاری به بررسی این قاعده ورزیدهاند، تا جایی که بسیاری از ایشان در این راستا به نگارش رسالههای مستقلی پرداختهاند.[2]
در پژوهش پیشرو، یکی از مباحث دلالی پیرامون این قاعده، یعنی مدلول ماده «ض ر ر» مورد واکاوی قرار خواهد گرفت. در فصل نخست، آرای اندیشمندان اصول و فقه درباره ماده «ض ر ر» ارائه خواهد گردید. به طور کلی شش معنای متفاوت برای این ماده مطرح شدهاست: خلاف نفع، نقص، نقص و سوء حال و ضیق، سوء حال و ضیق، سوء حال و شر عارضی. در این میان معنای نقص از قائلان بیشتری برخوردار است و دیدگاه استاد سیستانی و شهید صدر به صورت ویژه مورد بررسی قرار میگیرد. فصل دوم، تاثیر اختلاف دیدگاهها درباره ماده «ض ر ر»، در مفاد قاعده لاضرر را به تصویر میکشد. در فصل سوم دیدگاه برگزیده درباره مدلول این ماده ارائه خواهد گردید و در فصل چهارم نیز به جمعبندی مباحث مطرحشده در این پژوهش پرداخته میشود.
از آن جا که دقیقترین و پردامنهترین بحثها در مورد مدلول ماده «ض ر ر»، ذیل بحث از قاعده لاضرر در کتابهای اصول و به تبع آن کتابهای قواعد فقهیه و فقه صورت گرفتهاست، در این بخش تنها به بررسی این آثار پرداخته خواهدشد و نیازی به کاوش جداگانه در منابع لغوی یا حدیثی نیست. به علاوه، بسیاری از دیدگاههای اهل لغت در میان کلمات دانشیان علم اصول مورد اشاره قرار خواهد گرفت.
بسیاری از اصولپژوهان برای دستیابی به مدلول دقیق ماده «ض ر ر»، از روش تبادر بهره گرفتهاند؛ به این دلیل که در در زمینه تشخیص معنای موضوعله امثال این ماده که بسیار رایج و معروف هستند، تفاوتی میان لغتدانان و فقیه وجود ندارد.[3] در نتیجه، فقیه خود با بررسی استعمالات پردامنه این واژه، نسبت به معنای آن ارتکازی پیدا میکند که هنگام تشکیک در صدق آن بر برخی موارد، با رجوع به این ارتکاز – که به این رجوع تبادر میگویند – دایره دقیق مصادیق این واژه را به دست میآورد. به علاوه، دأب و سیره اهل لغت این است که در موارد روشنی مانند ماده «ض ر ر»، به خصوصیات و ویژگیهای دقیق معنای ماده اشاره نمیکنند؛ در نتیجه فقیه ناگزیر است که از ارتکاز ذهنی خویش که نماینده ارتکاز اهل عرف است، در تعیین این خصوصیات بهره بگیرد.[4]
به طور کلی شش معنای متفاوت برای این ماده مطرح شدهاست: خلاف نفع، نقص، نقص و سوء حال و ضیق، سوء حال و ضیق، سوء حال و شر عارضی.
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...