
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید بر رسالت جریان تبلیغ و تبیین معارف دین گفت: معارف بنیادین دینی نیاز همیشگی جامعه است و نباید نسبت به آن غفلت کرد.
به گزارش روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیتالله محمود رجبی در دیدار با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تبیین رسالت فرهنگی و تبلیغی جبهه انقلاب اظهار کرد: ما بر اساس موازین دینی خود رسالتی داریم؛ رسالت ما تنها پاسخ به نیازهای موجود جامعه نیست، بلکه رساندن حقایق بنیادین و ایجاد عطش معرفتی نیز وظیفهای دائمی ماست و متأسفانه گاهی تصور میشود برخی معارف، مورد مطالبه عمومی نیست؛ اما ما معارفی ثابت و فراتاریخی داریم که جامعه، چه بداند و چه نداند، به آنها نیاز حیاتی دارد و باید این احساس نیاز را در مخاطبان بیدار کرد و سپس آن معارف را عرضه نمود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به بیان قرآن کریم در تمایز میان «شجره طیبه» و «شجره خبیثه» افزود: قرآن کریم استحکام شجره طیبه را در داشتن ریشۀ مستحکم میداند؛ این یعنی معارف اصیل و بنیادین دینی، نیازی پایدار و حیاتی برای جامعه است و هرگز نباید از آن غفلت کرد و آنچه موفقیت تجربه ٣٠ سالۀ طرح ولایت نیز به دلیل توجه به همین بنیانگذاری فکری و معرفتی بوده است. شاید بتوان گفت دلیل تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر فراگیر شدن این طرح نیز به همین خاطر است.
عضو هیئترئیسة مجلس خبرگان رهبری در ادامه بر ضرورت توجه به نیازهای روز مخاطبان نیز تأکید کرد و گفت: هرچند نباید از مبانی بنیادین غفلتی صورت گیرد، اما پاسخ به شبهات، تأمین نیازهای فکری و حل مسائل مبتلا به جامعه در چارچوب فرهنگ دینی نیز بخش مهمی از وظیفه فرهنگی ماست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بر اساس تجربه حضور در شورایعالی آموزشوپرورش و آشنایی با فضای دانشگاه و جذب هیئتعلمی، خلأهای جدی در سطح تصمیمسازان و مدیران آموزشی وجود دارد؛ مسائلی بدیهی و اصولی که گمان میرود همه بدان واقفاند، گاهی در میان مسئولان اصلی و مدیران ارشد کشور دیده نمیشود و در سندها و آییننامهها مشاهده میکنیم که حتی بدون توجه به مبانی دینی، الگوهای بینالمللی اقتباس و تنها اندکی تغییر داده میشود و تصویب میشود. این بسیار خطرآفرین است.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه ادامه داد: ما باید به سمت تأثیرگذاری بر نخبگان تصمیمگیر و تصمیمساز برویم، اما متأسفانه با برخی غفلتهای صورتگرفته در نقطه مقابل، دشمنان و عملههای فکری فرهنگی داخلی آنان با بهرهگیری از بسترهای اطلاعرسانی موجود، سالهاست که در حال تولید محتوا و اثرگذاری بر این جامعه نخبگانی هستند.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب اخیراً در دیدار با فعالان تعلیموتربیت فرمودند: فرزندان ما حدود ١۶ سال در اختیار آموزش پرورش و وزارت علوم هستند ولی ما از این فرصت کمنظیر به درستی استفاده نمیکنیم.
آیتالله رجبی تأکید کرد: برای اثرگذاری پایدار، باید نگاه ما بهسوی مخاطبان اثرگذار، مدیران فرهنگی، معلمان، اساتید دانشگاه و تصمیمسازان اصلی کشور معطوف باشد تا معارف دینی تبدیل به مبنای سیاستگذاری، برنامهریزی و سبک زندگی جامعه شود. اگر برای معلمان، اساتید دانشگاه و نخبگان فکری اهمیت ویژهای قایل شویم و آنان را از نظر فکری تغذیه و از جهت انگیزشی تقویت کنیم، آنان واسطه انتقال مفاهیم اسلامی میشوند و جامعه از اصول خود فاصله نمیگیرد.
ضرورت تربیت نیروهای نخبه علومانسانی اسلامی و مطالبهسازی گفتمان دینی در آموزش عالی
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بر لزوم اولویتدهی به آموزش مبانی علومانسانی اسلامی در نظام تصمیمسازی کشور تأکید کرد و گفت: اساتید، معلمان و نخبگان باید تقویت و انگیزهبخشی شوند تا حاملان مفاهیم بنیادین انقلاب باشند و جامعه از اصول اصلی خود فاصله نگیرد.
عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: گاهی در ساحت تصمیمگیری کشور به این حقیقت توجه نمیشود که ما طبق مبانی دینی، رسالتی برای رساندن پیام حق به جامعه و رفع نیازهای فرهنگی مردم داریم و برخی تصور میکنند باید فقط مطابق ذائقه موجود حرکت کرد؛ حال آنکه مأموریت تمدنی ما ایجاد عطش معرفتی و سپس عرضه معارف ناب است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بخشی دیگر از این مسیر، تربیت نیرو است؛ باید طوری برنامهریزی شود که از هر صد نفر شرکتکننده در دورهها، حداقل ده تا بیست نفر به نیروهای تربیتشده و اثرگذار تبدیل شوند؛ نیروهایی که خود را مکلف به انتقال پیام انقلاب بدانند.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه در ادامه تأکید کرد: کشور به نیروهای متخصص نیاز دارند و باید از اکنون برای تربیت چنین کادری برنامهریزی شود.
وی با اشاره به توصیه مرحوم علامه مصباح یزدی درباره ضرورت شبکهسازی معرفتی گفت: یکی از تأکیدات ایشان تشکیل حلقههای «مذاکره علم» بود؛ نشستهایی که در آن یک متن اعتقادی، اخلاقی یا بصیرتی خوانده و درباره آن گفتوگو میشود که این ارتباط فکری جمعی، زمینه ارتقا و گسترش اثرگذاری را نیز فراهم میکند. باید ظرفیتها را شناخت و سازماندهی کرد؛ گاهی افراد ناشناختهای توانایی ویژه در طراحی روشهای آموزشی دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت اثرگذاری ویژه بانوان ادامه داد: سرمایهگذاری بر بانوان، بسیار مهم و راهگشا است. علامه مصباح میفرمودند گاه چند دقیقه سخنرانی یک خانم از ساعتها سخنرانی امثال بنده اثرگذارتر است. بنابراین نباید از این ظرفیت عظیم شبکه بانوان در سراسر کشور غفلت کرد.
آیتالله رجبی با تأکید بر ضرورت اخلاص در فعالیتهای فرهنگی گفت: مرحوم علامه مصباح همواره تأکید داشتند که کارها باید بااخلاص انجام شود تا خداوند پایکار بیاید و برکت و اثرگذاری فعالیتها چندبرابر شود و همچنین باید جامعه را بهسوی اهلبیت علیهمالسلام سوق دهیم؛ البته نه بامعرفت سطحی، بلکه با بنیانهای محکم فکری، تا عنایات اهلبیت موجب مضاعف شدن توفیقات شود.
/انتهای پیام
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...