حجت‌الاسلام محمد قمی: تبیین اسلام ناب با ابزارهای هنری و رسانه‌ای ضروری است

تبیین اسلام ناب با ابزارهای هنری و رسانه‌ای ضروری است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برای انتقال مفاهیم اسلام ناب، استفاده از شیوه‌های متنوع هنری، رسانه‌ای، آموزشی و تبلیغی ضروری است تا پیام‌ها به ذهن و جان جامعه برسد و جزو مسلمات فکری مردم شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام محمد قمی در دیدار با  آیت الله محمود رجبی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس موسسه امام خمینی(ره)  اظهار کرد: مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی موظف است با استفاده از روش‌ها و شیوه‌های متنوع، مفاهیم اسلام ناب را به جامعه منتقل کند؛ چه از طریق علما که سررشته این تبیین را در اختیار دارند و چه از سوی افرادی از جامعه که می‌توانند این مسیر را تکمیل و تسهیل کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: ابزارهای رسانه‌ای می‌توانند متنوع باشند؛ از رسانه ملی و فضای مجازی گرفته تا گفتگوهای ساده و استدلالی یا قالب‌های پیچیده‌تر که این روش‌ها به‌طور غیرمستقیم مفاهیم را منتقل می‌کنند و می‌توانند مکمل تبلیغ چهره به چهره باشند.

وی ابراز کرد: جلسات قرآنی، هیئت‌ها، اردوهای جهادی، مساجد، منابر و کلاس‌های آموزشی همه بخشی از قالب‌هایی هستند که مفاهیم اسلام ناب می‌توانند در آن‌ها عرضه شوند و اولین قدم، عرضه این مفاهیم به ذهن و جان جامعه است تا جزو مسلمات فکری مردم شوند و مورد پسند و اهتمام جامعه قرار گیرند.

عرضه اسلام ناب به جامعه نیازمند شیوه‌های متنوع فرهنگی، هنری و تبلیغی است

حجت الاسلام قمی عنوان کرد: برخی موضوعات خاص، مانند مبارزه با استکبار و استکبارستیزی، نقش مهمی در تثبیت هویت و انسجام‌بخشی باورهای مردم دارد و پرداختن به آن‌ها ضروری و واجب است.

وی افزود: در سازمان تبلیغات اسلامی بخشی از فعالیت‌هایمان را به اجزای مختلف تبیین و عرضه اسلام ناب در قالب‌های فرهنگی، هنری و حتی تبلیغی اختصاص داده‌ایم؛ از جمله منبر، کلاس قرآن و برنامه‌های قرآنی که انتقال مفاهیم قرآن بخشی از جذابیت آن‌هاست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: بخشی از فعالیت‌ها مربوط به مخاطبان خاص است که فرصت یا توان تحصیل طلبگی ندارند اما علاقه‌مند به فراگیری معارف اسلامی هستند. این افراد می‌توانند از آموزش‌های کوتاه‌مدت و برنامه‌های هفتگی مانند تفسیر قرآن یا نهج‌البلاغه بهره‌مند شوند و حتی اگر داعیه حوزوی بودن نداشته باشند، می‌توانند اثرگذار باشند، به ویژه اگر استاد دانشگاه باشند و بر دانشجویان خود تأثیرگذار باشند.

 

حجت‌الاسلام قمی ادامه داد: تجربه نشان داده هر جا با گروه‌هایی که انگیزه و رغبت داشتند، معارف دینی ارائه شد، آن‌ها خود را مکلف می‌دانستند این معارف را با دیگران به اشتراک بگذارند و حتی در برخی موارد، استادان و دانشجویان دانشگاه شریف این موضوع را به صورت شرطی پذیرفته بودند که پس از درک مطالب، آن‌ها را به دیگران منتقل کنند.

وی تصریح کرد: امروزه ظرفیت‌های ما در این حوزه افزایش یافته و نیاز به مراکز عرضه معارف دینی به مخاطبان علاقه‌مند، به صورت مستمر و در تمام شهرستان‌ها، بیش از پیش احساس می‌شود، نه صرفاً در مراکز استان‌ها.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در بخش دیگر فعالیت‌ها، ارائه معارف اسلامی از طریق قالب‌های هنری و رسانه‌ای مانند فیلم سینمایی، سریال، انیمیشن و کتاب‌های داستان و رمان، می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد و مخاطبان بیشتری را جذب کند.

حجت الاسلام قمی تأکید کرد: مهم این است که عصاره اندیشه اسلام ناب را شناسایی کنیم و سپس در قالب‌های مختلف هنری و رسانه‌ای عرضه کنیم تا هر مخاطبی بتواند از این معارف بهره‌مند شود.

 

 عرضه معارف اسلام ناب نیازمند قدرت اقناع و برنامه‌ریزی مستمر است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: برای انتقال مفاهیم دینی به جامعه، صرف ارائه گزاره‌ها کافی نیست و لازم است با روش‌های مستمر و هدفمند، قدرت اقناع و اثرگذاری بر ذهنیت مخاطب ایجاد شود.

حجت‌الاسلام قمی اظهار کرد: علم برای طالب علم است و انتقال مفاهیم دینی به این سادگی نیست و وقتی فردی با تکیه بر ادله و با درک منطقی، مفهومی را در ذهن خود محکم می‌کند، تنها با چند پیام و توصیه دینی یا خواندن یک روایت، تلقی او تغییر نمی‌کند و در این مسیر، نیاز به قدرت اقناع و اثربخشی داریم تا مخاطب بتواند با جمع‌بندی از انبوه دریافت‌ها، همراهی و فهم درستی پیدا کند.

وی افزود: دشواری افزون‌تر این است که کار ما تنها در داخل سازمان نیست، بلکه دشمن نیز تلاش می‌کند، بنابراین، بخشی از فعالیت‌های ما به مجموعه مردمی تعلق دارد که ممکن است فضل و علم کافی نداشته باشند، اما باید با جرعه‌ای از معارف، توان انتقال و عرضه مفاهیم به دیگران را پیدا کنند.

حجت الاسلام قمی ادامه داد: در سال‌های گذشته، در قالب حوزه‌های دانشجویی معارف اسلامی به دانشجویان عرضه می‌شد و طرح‌هایی مانند طرح ولایت توانست علاقه‌مندان را به صورت مستمر همراهی کند و استمرار در آموزش باعث اثرگذاری بیشتر می‌شود، به ویژه برای مخاطبانی که در طول سال می‌توانند با اساتید در ارتباط باشند و از مباحث بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: بررسی نیازهای مخاطبان و تأمین آن‌ها اهمیت بالایی دارد، چرا که برداشت شخصی مخاطب از نیاز خود می‌تواند جهت‌دهنده مسیر آموزش باشد و همچنین لازم است اندیشه‌های حضرت امام و روایت تقریری که رهبر انقلاب ارائه کرده‌اند نیز به شیوه‌ای منسجم و قابل فهم به مخاطبان منتقل شود.

 

/انتهای پیام