در قالب یک میزگرد علمی؛
ارتباط قلمرو دین با سعادت بررسی شد
سومین جلسه از سلسلهجلسات هماندیشی علمی با موضوع "ارتباط قلمرو دین با سعادت" برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی؛ سومین جلسه از سلسلهجلسات هماندیشی علمی با موضوع "ارتباط قلمرو دین با سعادت" با مدیریت آقای دکترحسن یوسفیان در سالن اندیشه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این میزگرد علمی اساتید حجج اسلام و المسلمین آقایان دکتر ابوالفضل ساجدی، دکتر محمدحسین فاریاب، دکتر صفدر الهیراد، دکتر سیدعلی حسنی و دکتر ابوالقاسم باقریان دیدگاههای علمی خود را ارائه دادند.
در این میزگرد علمی، آقای دکتر حسن یوسفیان مدیر جلسه در سخنانی به تبیین کلی بحث و تشریح موضوع کلی میزگرد پرداخت و بیان داشت: مشخص شدن نوع سؤال خودش بسیار مهم است، در این میزگرد علمی به دنبال این هستیم که مشخص شود آیا اساسا دین و مبانی دینی کاری به سعادت دنیوی انسان دارد یا نه؟ آیا در کتاب و سنت مطالبی راجع به سعادت دنیوی انسان میتوان یافت یا خیر؟
وی افزود: باید مشخص شود که شارع مقدس آیا امورات دنیوی مردم را به عقل و تجربه بشری واگذار کرده است یا خیر و آیا اساسا میتوان بین مصادیق مختلف سعادت دنیوی فرق بگذاریم یا خیر؟
در ادامه این میزگرد علمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر باقریان به تبیین بحث خویش پرداخت و گفت: فلسفه اسلامی میگوید که دنیا محل آزمون و آزمایش انسان است و مطابق روایات بسیاری از چیزهایی که انسان به دنبال آن است و آن را سعادت میپندارد در واقع در دنیا به آن دست پیدا نمیکند.
وی افزود: اگر منظور از سعادت رسیدن به آسایش و لذات مادی است باید گفت که چنین چیزی اساسا در دنیا یافت نمیشود و چنین سعادتی به صورت کامل آن در دنیا معنا ندارد چرا که دنیا محل کسب اجر اخرویست؛ سعادت را باید به گونهای معنا کرد که با جهاد و شهادت سازگار باشد چرا که جهاد و شهادت در راه خدا و به طور کلی بسیاری از تکالیف الهی به ظاهر با آسایش و لذات مادی انسان منافات دارد.
این محقق حوزوی تأکید کرد: باید تقسیم شود چیزهایی که منجر به سعادت انسان میشودآیا از امور مردمی و دنیوی است یا از امور اخروی و الهی است؟ اگر از امور مردمی و مادی است خب با مشورت حل میشود (وشاورهم فی الامر) اما اگر از امور الهی و معنوی است باید از وحی کمک گرفت چرا که سبک زندگی منتج به سعادت را خدای متعال انتخاب میکند و خود ما آن را نمیدانیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسنی نیز در ادامه این نشست گفت: انسان از دو بخش روح و بدن تشکیل یافته است و معاد نیز طبق ادله کافی جسمانی خواهد بود، اگر دراین موضوع ما بحث را از اراده الهی شروع کنیم بهتر خواهد بود چرا که تشریع نیز از اراده تکوینی شکل میگیرد، توصیف یعنی کشف اراده تکوینی الهی، باید مشخص شود که آیا در دنیا و حتی آخرت میتوانیم به اراده تکوینی دست پیدا کنیم یا نه.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ساجدی نیز در ادامه این میزگرد علمی گفت: علوم انسانی به نوعی انسانشناسی هستند و ناظر به نوع روابط انسانی است.
وی افزود: اگر توصیف ما از انسان اشتباه باشد حتما در عرصههای مختلف دچار سردرگمی خواهیم شد و رسیدن به سعادت نیز منتفی خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ساجدی خاطرنشان ساخت: توصیف ما از انسانشناسی کاستی معرفتی دارد لذا باید به سراغ وحی برویم، اگر در زمان امام معصوم(ع) بودیم خب طبیعتا مشکلی نداشتیم و هرآنچه برای نیل به سعادت نیاز داشتیم از خود معصوم(ع) می پرسیدیم اما در زمان غیبت این قضیه متفاوت است؛ دین مکمل معرفت بشری در مقام توصیفات است، ما به دنبال کمال انسان هستیم و کمال انسان در این است که به آخرت نیز توجه داشته باشد، اساسا شأن دین این است که توصیفاتی که ما را در مسیر سعادت قرار دهد را بیان کند.
خاطرنشان میشود: در ادامه این میزگرد علمی سایر اساتید و محققان حوزوی به تبیین دیدگاههای خود پیرامون ارتباط قلمرو دین با سعادت پرداختند و ادامه بحث به جلسات آینده موکول شد.
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...