ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، حضرت آیتالله آقای محمود رجبی (دامت برکاته) میباشند که در ذیل با زندگینامه مختصر، سوابق تحصیلی و فعالیتهای علمی و اجرایی ایشان آشنا خواهید شد.
آیتالله محمود رجبى در سال 1330 هجرى شمسى در شهیدیه جاسب در خانوادهاى متدین و متعبد به دنیا آمد. ایشان در سال 1343 به حوزه علمیه قم وارد شد. مشوق اصلى وى در این امر پدرش بود. او تحصیلات علوم دینى را در مدرسه علمیه آیتالله العظمى گلپایگانى (ره) آغاز كرد و دروس سطح را نزد استادان برجسته آن روزگار از جمله حضرات آیات محمد مؤمن قمی (ره)، سید حسن طاهری خرمآبادی (ره)، حاج حسن آقا تهرانی (ره)، محمدتقی ستوده (ره)، مصلحی اراکی (ره) و حسین شبزندهدار (ره) فرا گرفت. سپس در سال 1350 به درس خارج فقه و اصول استادان برجسته حوزه علمیه قم راه یافت و سالها از محضر حضرت آیتالله العظمی محمدتقی بهجت(ره)، آیتالله حاج شیخ كاظم تبریزى (ره)، آیتالله حاج شیخ مرتضى حائرى (ره)، آیتالله العظمى وحید خراسانى، آیتالله محمد شاهآبادى (ره) و آیتالله جوادی آملی (حفظهالله) بهره برد. او در طى این سالها از درس اخلاق حضرات آیات علی مشكینى، علی احمدی میانجی، علامه محمدتقی مصباح یزدى و حسین مظاهری نیز استفاده فراوانی برد. همچنین در اولین دوره آموزشى ویژه مؤسسه در راه حق كه تحت اشراف علمى و مدیریتی حضرت علامه آیتالله مصباح یزدى (ره) اداره مىشد شركت نمود و از دروس فلسفه، تفسیر و اخلاق حضرت علامه (قدس سره) بهره برد.
آیتالله محمود رجبى تا به امروز، علاوه بر تدریس متون درسی فقه و اصول، فلسفه و منطق، در حوزه با تدریس تفسیر و علوم قرآن، جامعهشناسی اسلامی و نظام تفکر دینی در مراکز آموزش عالی حوزه و دانشگاه برای طلاب، دانشجویان، دبیران و اساتید دانشگاه، شاگردان فراوانى را تربیت كرده است. او در رشتههای جامعهشناسى، علوم قرآنى، تفسیر و ... سالها به تدریس در حوزه علمیه قم، مؤسسه در راه حق، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و نیز دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، علوم پزشکی، آزاد و مركز تربیت معلم آموزش و پرورش در رشتههاى معارف اسلامی و اخلاق، جامعهشناسى، علوم قرآنى و تفسیر اشتغال داشته است. این استاد حوزه نزدیک به 30 مقاله علمی در مجلات علمی – پژوهشی وعلمی ترویجی و کنفرانسهای ملی و بینالمللی ارائه کرده است و بیش از ۲۰ عنوان کتاب را تألیف و ترجمه کرده است.
مبارزه با اندیشههای التقاطی و الحادی گروهک منافقین و کمونیستها در سالهای 1358 تا 1361 و حضور در جبهههای حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس بخشی دیگر از فعالیتاستاد محمود رجبی است.
وی علاوه بر فعالیتهای علمی، سوابق مدیریتی و اجرایی چون قائم مقام، معاون پژوهش، و مدیر گروه علوم اجتماعی و گروه تفسیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی (ره)، مسئول گروه علوم اجتماعی و عضو شورای بررسی متون درسی دانشگاهها،عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور و ... داشته است. ایشان هماکنون عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزههای علمیه سراسر کشور، هیئت امنای دانشگاههای قم، حضرت معصومه (س)، آیتالله بروجردی و صنعتی است. او از آذر ماه سال ۱۳۸۶ قائم مقام حضرت علامه آیتالله مصباح یزدی(ره) در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شد که پس از ارتحال آن فقیه و حکیم مجاهد (قدس سره) با حکم رهبر معظم انقلاب به عضویت هیئت امنا و مدیریت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) منصوب شد.
سطوح مقدماتی و متوسطه: قم مدرسه آیتالله العظمی گلپایگانی: حضرات آیات و حجج اسلام حاج شیخ حسن آقا تهرانی ـ مرتضی مقتدایی ـ محمد امینیان ـ حسن نوری همدانی ـ اشتهاردی. حوزه علمیه قم: حسین امراللهی ـ حسین شبزندهدار ـ افتخاری. کلام اسلامی: حسینی كاشانی ـ صلواتی ـ مکارم شیرازی.
سطوح عالی / حوزه علمیه قم: حضرات آیات و حجج اسلام محمد مؤمن ـ طاهری خرمآبادی ـ راستی كاشانی ـ سلطانی ـ ستوده ـ مصلحی اراكی.
درس خارج (سال 1352) حوزه علمیه قم: حضرات آیات حاج شیخ مرتضی حائری ـ حاج شیخ كاظم تبریزی ـ محمدتقی بهجت و محمد شاهآبادی ـ وحید خراسانی وجوادی آملی.
فلسفه اسلامی، فلسفه تطبیقی، منطق اسلامی، تفسیر موضوعی قرآن، فلسفه اخلاق: آیتالله محمدتقی مصباح یزدی.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / پژوهشی اجرایی/ مسئول گروه علوم اجتماعی؛
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / مسؤول گروه علوم قرآن؛
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / معاون پژوهشی؛
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / مدیر گروه علوم قرآنی؛
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / معاون پژوهشی؛
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قائم مقام ریاست؛
دفتر همکاری حوزه ودانشگاه / رئیس؛
مؤسسه بقیةالله / اجرایی/ عضو شورای سیاستگذاری؛
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه / پژوهشی ـ اجرایی/ عضو شورای علمی گروه علوم قرآن و تفسیر؛
پژوهشگاه علوم انسانی / پژوهشی ـ اجرایی / عضو شورای عالی بررسی متون درسی دانشگاهها؛
پژوهشگاه علوم انسانی/ مسئول گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون درسی دانشگاهها؛
مركز مطالعات و تحقیقات ادیان / اجرایی / عضو هیئت امناء؛
مركز مطالعات و تحقیقات ادیان / عضو شورای برنامهریزی؛
مركز مدیریت حوزه علمیه / پژوهشی ـ اجرایی / عضو كمیته تصویب پایاننامههای علوم قرآنی و تفسیر؛
مركز مدیریت حوزه علمیه/ عضو کمیته کتاب سال؛
مؤسسه آموزشی اهل بیت / عضو شورای سیاستگذاری؛
بنیاد شهید قدوسی / عضو هیئت امناء؛
مجمع جهانی اهل بیت / عضو شورای كتاب؛
مجمع جهانی اهل بیت / عضو شورای فرهنگی؛
مركز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی قم، عضو شورای برنامهریزی؛
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / عضو شورای علميگروه علوم قرآنپژوهی؛
شورای عالی حوزه علمیه قم/ عضو شورای عالی حوزههای علمیه؛
شورای عالی حوزه علمیه قم / عضو شورای مدارج علمی؛
شورای عالی حوزه علمیه قم/ عضو شورای گسترش حوزههای علمیه؛
شورای عالی حوزه علمیه قم / عضو شورای اعطای مجوزها و امتیازها؛
دانشگاه قم / عضو هیئت امناء؛
جامعه مدرسین / عضو کمیته نظارت؛
عضو کمیته تدوین ساختار، شرح وظایف و مقررات؛
دانشگاه حضرت معصومه قم / عضو هیئت امناء؛
دانشگاه صنعتی قم/ عضو هیئت امناء؛
دانشگاه آیتالله بروجردی بروجرد/ عضو هیئت امناء؛
انجمن تعالی علوم انسانی / عضو.
روششناسی تفسیر قرآن / مجری و محقق / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
تاریخ تفكر اجتماعی در اسلام / مجری و محقق / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
كتاب حوزه و دانشگاه ج 1، ج 2، ج 3 / ناظر/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مكاتب تفسیری ج 1، ج 2، ج 3 / ناظر/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
اسلام و جامعهشناسی خانواده / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
معجم موضوعی قرآن (معادشناسی) / ناظر/ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
مدیریت از دیدگاه اسلام / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
بررسی و نقد كتاب فصل الخطاب / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
جامعهشناسی كجروی / ناظر/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مدیریت عمومی از دیدگاه اسلام / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
تاریخچه جامعهشناسی / محقق و مجری / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مبانی جامعهشناسی 1 / محقق و مجری / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مبانی جامعهشناسی 2 / محقق و مجری / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
بازنگری و تدوین متون درسی دوره معارف قرآن (10 جلد) / ناظر/ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
نابرابری و ستم جنسی از دیدگاه اسلام و فمنیسم / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
درآمدی بر جامعهشناسی اسلامی / محقق و مجری / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
معجم موضوعی قرآن جهانشناسی / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
آیات اجتماعی قرآن / اجتماعی شدن / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
معجم موضوعی قرآن خداشناسی / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
مبانی تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
تصنیف موضوعی المیزان / مجری و ناظر کل / ناظر ویزه بخش راه و راهنماشناسی / قرآنشناشی / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
معجم موضوعی قرآن انسانشناسی / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
وبر و اسلام / ترجمه و نقد / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
گامی به سوی علم دینی 1 و 2 / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مبانی تفسیر موضوعی / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و سمت؛
روش تفسیر موضوعی / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و سمت؛
مبانی جامعهشناسی / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
گسست نکاح / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
فلسفه علوم اجتماعی / مجری / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
فلسفه اسلامی/ حوزه علمیه قم / دانشگاه گیلان / رشت؛
شرح نهجالبلاغه / حوزه علمیه قم / قم؛
فقه اسلامی / حوزه علمیه قم / قم؛
کلام اسلامی / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / قم؛
تاریخ تفكر اجتماعی در اسلام / دانشگاه طباطبایی / تهران، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / قم؛
مبانی جامعهشناسی / مركز تخصصی تبلیغ / قم؛
ادبیات عرب / حوزه علمیه قم؛
معارف اسلامی / دانشگاه تهران / تهران، دانشگاه علوم پزشكی / تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد اسلامی / قم؛
اخلاق اسلامی / دانشگاه تهران / تهران؛
مبانی تفسیر فریقین / مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی مذاهب اسلامی / قم؛
نظام حقوقی اسلام، طرح ولایت دانشجویی؛
علوم قرآن و تفسیر / مدرسه حقانی و شهیدین و جامعةالزهرا / قم / مركز آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش قم، تهران، یزد / دانشگاه تهران / نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها؛
منطق / حوزه علمیه / قم؛
جامعیت قرآن / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / قم؛
نقد و بررسی مكاتب تفسیری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / قم؛
روش تفسیر / مركز تخصصی تفسیر / قم؛
اعجاز قرآن / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مؤسسه اهل بیت / قم؛
مبانی تفسیر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مؤسسه اهل بیت / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / قم؛
مبانی و روش تفسیر موضوعی / مؤسسه آموزشی امام خمینی (ره) / قم / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / قم / جامعةالمصطفی العالمیه / قم؛
متون تفسیری / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / قم؛
تاریخچه جامعهشناسی / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / قم؛
شرح نهجالبلاغه / انجمن اسلامی معلمان / اهواز/ انجمن اسلامی صاحب الزمان / قم؛
نظام سیاسی اسلام / طرح ولایت دانشجویی تهران و مشهد / اردوی دانشجویی نهاد نمایندگان رهبری در دانشگاه / مشهد مقدس؛
انسانشناسی طرح ولایت / دانشجویان و اساتید دانشگاههای كشور / تهران؛
انسانشناسی طرح معرفت / اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی / مشهد؛
نظام اقتصادی اسلام / انجمن اسلامی معلمان / اهواز؛
نظام حقوقی اسلام و طرح ولایت / مشهد مقدس؛
آسیبشناسی اجتماعی از دیدگاه قرآن / كارشناسی ارشد / 1374؛
ابتلا و امتحان در قرآن / كارشناسی ارشد / 1374؛
حج در قرآن / كارشناسی ارشد / 1374؛
آثار اجتماعی دین از دیدگاه قرآن / كارشناسی ارشد / 1374؛
كنترل اجتماعی از دیدگاه اسلام / كارشناسی ارشد / 1375؛
دیدگاههای علامه بلاغی در علوم قرآن / كارشناسی ارشد / 1378؛
لغزش ناپذیری انبیاء از دیدگاه قرآن / كارشناسی ارشد؛
انحرافات اجتماعی از دیدگاه امام علی / كارشناسی ارشد / 1379؛
منطق فهم روایات تفسیری از دیدگاه علامه طباطبایی / كارشناسی ارشد / 1384؛
علوم قرآن از دیدگاه شهید مطهری / كارشناسی ارشد / 1384؛
نظام اخلاقی قرآن در تفسیر المیزان / دكترا / 1386؛
نقش عقل در تفسیر قرآن / دكترا / 1385؛
نقش روایات در تفسیر قرآن / دكترا / 1385؛
قلمرو دین از دیدگاه قرآن / كارشناسی ارشد / 1382؛
عقل و دین از دیدگاه قرآن / ارشد / مرکز مدیریت حوزه علمیه قم؛
تفسیر موضوعی از دیدگاه شهید صدر و آیتالله مصباح یزدی / كارشناسی ارشد / 1386؛
اعجاز قرآن در هماهنگی / دکتری / 1387؛
مبانی عدالت اجتماعی در قرآن / دكتری / مركز مدیریت حوزه علمیه؛
تبیین عقلی و عقلایی مبانی شیخ طوسی در تفسیر / دکتری / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
کنترل اجتماعی در نهج البلاغه / دکتری / پژوهشگاه حوزه ودانشگاه / قم؛
مبانی طبقهبندی گزارههای اخلاقی / دکتری / دانشگاه قم / قم / 1397؛
الگوی قرآنی پیشگیری ازآسیبهای اجتماعی / دکتری / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / قم؛
رابطه نفس و بدن در قرآن / دکتری / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / قم / 1397؛
چیستی حکم حکومتی و آثار آن / سطح چهار / مرکز مدیریت حوزه علمیه قم / قم.
حداقل موارد وجدان جمعی در احكام اسلام / كارشناسی ارشد / 1375؛
مریم و مسیح در قرآن / كارشناسی ارشد / 1378؛
جامعهشناسی معرفت از دیدگاه قرآن / كارشناسی ارشد / 1378؛
تبعیض و ستم جنسی در اسلام و فمنیسم / كارشناسی ارشد / 1379؛
مفاهیم روانشناسی اجتماعی در قرآن / كارشناسی ارشد / 1379؛
فطرت و جامعهپذیری / كارشناسی ارشد / 1379؛
بررسی آیات موهم تناقض / كارشناسی ارشد / 1375؛
انحرافات و آسیبهای اجتماعی از دیدگاه قرآن / كارشناسی ارشد / 1380؛
مبانی جامعهشناسی دین در اندیشههای دكتر شریعتی / كارشناسی ارشد / 1375؛
خانواده از دیدگاه اسلام و فمنیسم / كارشناسی ارشد / 1378؛
نقش علایق و پیش دانستههای مفسر در تفسیر / دكتری / 1386؛
جهانيشدن و جامعه مهدوی / كارشناسی ارشد / 1386؛
نقش احزاب در تحولات اجتماعی عراق / دكتری / 1386؛
نقش علوم بلاغی در تفسیر / دكتری / 1387؛
منطق فهم روایات تفسیری در المیزان / دكتری / 1387؛
الگوی عمومی تربیت دینی / دكتری 1389؛
نقش رسانه در پر كردن اوقات فراغت / دكتری / 1388؛
پیشفرضها و الزامات بکارگیری روش تفسیر موضوعی در نظریهپردازی در علوم انسانی / دکتری / پژوهشگاه حوزه ودانشگاه.
ریشههای ضعف و عقبافتادگی مسلمین (ترجمه عوامل ضعف المسلمین) / هجرت / 1357؛
چند درس درباره ایدئولوژی اسلامی / مؤسسه در راه حق و سازمان تبلیغات اسلامی/ 1359 و 1360؛
درآمدی به جامعهشناسي اسلامی ج 1 (تاریخچه جامعهشناسی) / سمت / 1373؛
درآمدی به جامعهشناسي اسلامی ج 2 (مبانی جامعهشناسی) / سمت / 1373؛
درسنامه قرآنشناسی (تحقیق و تدوین) ج 1 / مدرسه معصومیه قم / 1376؛
درسنامه قرآنشناسی (تحقیق و تدوین) ج 2 / مدرسه معصومیه قم / 1376؛
تاریخ تفكر اجتماعی در اسلام / سمت / 1378؛
انسانشناسی / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / 1378؛
روششناسی تفسیر / مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه / 1381؛
چند درس پیرامون شناخت قرآن / مؤسسه در راه حق / 1361؛
مبانی تفسیر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ـ جزوه درسی / 1381؛
اعجاز قران / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / درسنامه / تدوین حسن صادقی/ 1382؛
منطق فهم قرآن / مركز مطالعات و پژوهشهای شورای عالی حوزه علمیه قم / 1385؛
روش تفسیر قرآن / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / 1383 بحوث فی منهج تفسیر القرآن الکریم مرکز الحضارة لتنمیه الفکر الاسلامی بیروت لبنان 2007؛
راه و راهنماشناسی/ چكیده و تحریر نوین معارف قرآن آیتالله محمدتقی مصباح یزدی با اضافات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / 1386؛
آشنایی با قرآن / درسنامه / مركز فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها / 1376؛
درسنامه اعجاز قرآن مرکز آموزش مجازی وابسته به مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) / تدوین کریمی قدوسی 1397؛
ابعاد وجود انسان (جزوه درسی) مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) / 1397؛
جامعیت قرآن / جزوه درسی / مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره)؛
روش تفسیر موضوعی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / جزوه درسی / در دست تالیف / 1396-1397؛
درآمدی بر جامعهشناسی اسلامی / دفتر همکاری حوزه و دانشگاه محمود رجبی، اکبر میرسپاه، محمود محدی عراقی، دکتر علیمحمد کاردان، دکتر حمید انصاری و دکتر مهدی طالب؛
انسانشناسی (درسنامه ویژه طرح ولایت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1385؛
انسانشناسی تطبیقی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1338.
رابطه جامعهشناسی با انسانشناسی / مجموعه مقالات دفتر همكاری حوزه و دانشگاه / 1361؛
قانونمندی جامعه و سنتهای الهی / مجموعه مقالات دفتر همكاری حوزه و دانشگاه / 1361؛
آیا دین یك نهاد اجتماعی است / مجموعه مقالات دفتر همكاری حوزه و دانشگاه / 1362؛
مقدمهای بر جامعهشناسی دین / نور علم / 1366؛
نزول قرآن / معرفت / 1371؛
اهداف نزول قرآن / معرفت / 1372؛
قانونمندی جامعه در قرآن و روایات / مجموعه مقالات همایش فلسفه علوم اجتماعی / 1374؛
از خود بیگانگی از منظر قرآن / معرفت / 1376؛
شرایط و موانع بهرهمندی از قرآن / معرفت / 1377؛
نگرشی به فلسفه جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن / مجله تاریخ در آینه پژوهش / 1383؛
هماهنگی فطرت و اخلاق در اندیشه امام خمینی(ره) / مجموعه مقالات كنگره اخلاقی عرفانی امام خمینی(ره) / مركز نشر آثار امام خمیني(ره) / 1382؛
آداب گفتگوی میان ادیان / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) welcoming remarks:on the value of dcience in islam؛
صلح و عدالت در اسلام / کنفرانس صلح و عدالت / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / 1388؛
خلقت انسان از دیدگاه قرآن و طب / همایش قرآن و طب / دانشگاه یزد / 1388؛
روش تفسیر موضوعی از دیدگاه استاد محمدتقی مصباح یزدی / قرآن شناخت / شماره 4 / 1388؛
الاغتراب فی رؤیة العلامة الطباطبایی فی تفسیر المیزان / همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان 1393 / لبنان بیروت؛
دورالدین و الشعب فی السیاسة و الحکومة فی الاسلام؛
شاخصههای دهگانه حوزه انقلابی کیهان فرهنگی شماره 361 382 / سال 1395؛
امکان علم دینی / معرفت فرهنگی اجتماعی / شماره 8 / 1390؛
تبیین جامعهشناختی برخی ازسنتهای اجتماعی قرآن / قرآن شناخت / شماره 7 / سال 1390؛
سنتهای اجتماعی در قرآن، ویژگیها، مبادی و روش کشف سنتها /معرفت فرهنگی اجتماعی / شماره 5 / سال 1389؛
سوره ماعون بازکاوی تفسیری / معرفت / شماره 107 / سال 1385؛
شاخصها و ویژگیهای گزارههای اخلاقی در قرآن کریم و روایات / معارف وحیانی/ شماره 11 / سال 1395 / محمود رجبی و محمد جعفر صدری؛
نقد اندیشه هرمنوتیکی مجتهد شبستری با تطبیق بر هرمنوتیک فلسفی/ قرآن شناخت شماره 20 / سال 97 شکوهی تبار محمود رجبی؛
تأثیر نیت بر ارزش اخلاقی عمل از دیدگاه قرآن / قرآن شناخت / شماره 143 / سال 1393 / محمد باقریان خوزانی و محمود رجبی؛
عوامل رفتاری سازگاری همسران ازدیدگاه قرآن / معرفت / شماره 197 / سال1393 محمود وحیدی اردکان و محمود رجبی؛
تبیین اجتماعی نفاق الگویی تلفیقی بر اساس آموزههای قرآن / نظریههای اجنماعی متفکران مسلمان / شماره 2 / سال دوم 1391 / محسن تبریزی و محمود رجبی؛
مبانی رویکرد ذهنیگرا در تفسیر قرآنشناخت شماره 10 / سال 1391 / علی فتحی و محمود رجبی؛
مبانی ارزش شناختی جامعهشناسی اسلامی / اسلام و علوم اجتماعی /1389 / حسین بستان و محمود رجبی؛
مروری بر ویژگیهای فرضیه و نقش آن در مطالعات تجربی / معرفت فلسفی / شماره 26 / سال 1388 / سید حسین شرف الدین و محمود رجبی؛
تأملی در مدلول روایات عرض / قرآن شناخت / شماره 16 / سال1395 / اسدالله جمشیدی و محمود رجبی؛
تأثیر اصل عدل الهی در تفسیر قرآن / قرآن شناخت / شماره شماره 11 /1392 / محمود رجبی و محمد سلطانی؛
بررسی نقش همنشینی در پیشگیری از انحرافات اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع) در نهج البلاغه / اسلام و علوم اجتماعی / شماره 18 / سال1397 / محمود رجبی و حفیظالله فولادی و داوود صفا.
معیارهای فهم صحیح قرآن / معرفت / میزگرد / 1377؛
اسلاميكردن علوم انسانی و بومی ساختن آن / حوزه و دانشگاه كتاب، ج 2 / 1378؛
علم دینی امكان و مطلوبیت / حوزه و دانشگاه (مصاحبه) / 1378؛
امكان علم دینی / حوزه و دانشگاه كتاب 3 مصاحبه / 1379؛
تربیت از دیدگاه امام علی(ع) ویژهنامه همایش تربیت از دیدگاه امام علی(ع) ـ مصاحبه / 1379؛
جامعهشناسی اسلامی و امكان آن / حوزه و دانشگاه ج 4 / 1380؛
بایستههای پژوهشی / اقتراح / پژوهش حوزه / 1380؛
تكثرپذیری قرائتها و هرمنوتیك معرفت / 1380 (میزگرد)؛
مدیریت تحول در حوزه علمیه / نشریه افق حوزه؛
مفهومشناسی تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی مؤسسه امام خمینی(ره)، قرآن شناخت / سال دوم / شماره 2؛
مفهومشناسی تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی مؤسسه امام خمینی(ره)؛ قرآن شناخت / سال اول / شماره 1؛
تأثیر اخلاق در اجنهاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی / قم؛
نقش عقل در تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره) / میزگرد؛
روش تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی، وجوه تمایز و مبانی همایش بین المللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
منابع تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
کاربرد علوم و معارف قرآن و حدیث در تفسیر المیزان همایش بینالمللی علامه طباطبایی پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
اهداف بعثت ازدیدگاه علامه طباطبایی همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
بعثت و خاتمیت در تفسیر المیزان همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
نقش جامعه در تربیت انسان همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره).
جایزه نقدی برای مقاله اندیشههای پنداری در سال 1356؛
جایزه نقدی برای كتاب قرآنشناسی (از سری كتابهای آموزش از راه دور) 1380؛
لوح تقدیر و جایزه نقدی برای مدیر گروه برتر مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه در سال 1381؛
لوح تقدیر و جایزه نقدی برای استاد نمونه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سال 1382؛
لوح تقدیر و جایزه نقدی برای پژوهشگر نمونه استان 1384؛
لوح تقدیر و جایزه نقدی برای مقاله قانونمندی جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن / همایش فلسفه علوم اجتماعی / دانشگاه امام صادق(ع).
رزومه استاد آیت الله رجبی در پایگاه اطلاع رسانی به آدرس https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1154 قابل مشاهده است.
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...