ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حضرت آیتالله آقاي محمود رجبي (دامت برکاته) میباشند که در ذیل با زندگینامه مختصر، سوابق تحصیلی و فعالیتهای علمی و اجرایی ایشان آشنا خواهید شد.
آیتالله محمود رجبى در سال 1330 هجرى شمسى در شهيديه جاسب در خانوادهاى متدين و متعبد به دنيا آمد. ایشان در سال 1343 به حوزه علميه قم وارد شد. مشوق اصلى وى در اين امر پدرش بود. او تحصيلات علوم دينى را در مدرسه علميه آيتالله العظمى گلپايگانى(ره) آغاز كرد و دروس سطح را نزد استادان برجسته آن روزگار از جمله حضرات آیات محمد مؤمن قمی (ره)، سید حسن طاهری خرمآبادی(ره)، حاج حسن آقا تهرانی (ره)، محمدتقی ستوده (ره)، مصلحی اراکی (ره) و حسین شبزندهدار (ره) فرا گرفت. سپس در سال 1350 به درس خارج فقه و اصول استادان برجسته حوزه علميه قم راه يافت و سالها از محضر حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت(ره)، آيتالله حاج شيخ كاظم تبريزى(ره)، آيتالله حاج شيخ مرتضى حائرى(ره)، آيتالله العظمى وحيد خراسانى، آيتالله محمد شاهآبادى(ره) و آیت الله جوادی آملی بهره برد. او در طى اين سالها از درس اخلاق حضرات آيات علی مشكينى، علی احمدی میانجی، علامه محمدتقی مصباح يزدى و حسین مظاهری نيز استفاده فراوانی برد. همچنین در اولين دوره آموزشى ويژه مؤسسه در راه حق كه تحت اشراف علمى و مدیریتی حضرت علامه آيتالله مصباح يزدى اداره مىشد شركت نمود و از دروس فلسفه، تفسیر و اخلاق حضرت علامه (قدس سره) بهره برد.
آیتالله محمود رجبى تا به امروز، علاوه بر تدريس متون درسی فقه و اصول، فلسفه و منطق، در حوزه با تدریس تفسیر و علوم قرآن، جامعهشناسی اسلامی و نظام تفکر دینی در مراکز آموزش عالی حوزه و دانشگاه برای طلاب، دانشجویان، دبیران و اساتید دانشگاه، شاگردان فراوانى را تربيت كرده است. او در رشتههای جامعهشناسى، علوم قرآنى، تفسير و ... سالها به تدريس در حوزه علمیه قم، مؤسسه در راه حق، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و نيز دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، علوم پزشکی، آزاد و مركز تربیت معلم آموزش و پرورش در رشتههاى معارف اسلامی و اخلاق، جامعهشناسى، علوم قرآنى و تفسير اشتغال داشته است. این استاد حوزه نزدیک به 30 مقاله علمی در مجلات علمی – پژوهشی وعلمی ترویجی و کنفرانسهای ملی و بینالمللی ارائه کرده است و بیش از ۲۰ عنوان کتاب را تألیف و ترجمه کرده است.
مبارزه با اندیشههای التقاطی و الحادی گروهک منافقین و کمونیستها در سالهای 1358 تا 1361 و حضور در جبهههای حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس بخشی دیگر از فعالیتاستاد محمود رجبی است.
وی علاوه بر فعالیتهای علمی، سوابق مدیریتی و اجرایی چون قائم مقام، معاون پژوهش، و مدیر گروه علوم اجتماعی و گروه تفسیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی (ره)، مسئول گروه علوم اجتماعي و عضو شورای بررسي متون درسی دانشگاهها،عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور و ... داشته است. ایشان هماکنون عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، شورای عالی حوزههای علمیه سراسر کشور، هیأت امنای دانشگاههای قم، حضرت معصومه (س)، آیتالله بروجردی و صنعتی است. او از آذر ماه سال ۱۳۸۶ قائم مقام حضرت علامه آیتالله مصباح یزدی(ره) در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شد که پس از ارتحال آن فقیه و حکیم مجاهد (قدس سره) با حکم رهبر معظم انقلاب به عضویت هیئت امنا و مدیریت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) منصوب شد.
سطوح مقدماتي و متوسطه : قم مدرسه آيتالله العظمي گلپايگاني: حضرات آيات و حجج اسلام حاج شيخ حسن آقا تهراني ـ مرتضي مقتدايي ـ محمد امينيان ـ حسن نوري همداني ـ اشتهاردي. حوزه علميه قم: حسين امراللهي ـ حسين شبزندهدار ـ افتخاري. کلام اسلامي: حسيني كاشاني ـ صلواتي ـ مکارم شيرازي.
سطوح عالي / حوزه علميه قم: حضرات آيات و حجج اسلام محمد مؤمن ـ طاهري خرمآبادي ـ راستي كاشاني ـ سلطاني ـ ستوده ـ مصلحي اراكي.
درس خارج (سال 1352) حوزه علميه قم: حضرات آیات حاج شيخ مرتضي حائري ـ حاج شيخ كاظم تبريزي ـ محمدتقي بهجت و محمد شاهآبادي ـ وحيد خراساني وجوادي آملي.
فلسفه اسلامي، فلسفه تطبيقي، منطق اسلامي، تفسير موضوعي قرآن، فلسفه اخلاق: آيتالله محمدتقي مصباح يزدي.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ پژوهشي اجرايي/ مسئول گروه علوم اجتماعي؛
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / مسؤول گروه علوم قرآن؛
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / معاون پژوهشي؛
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / مدیر گروه علوم قرآني؛
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / معاون پژوهشي؛
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قائم مقام رياست؛
دفتر همکاری حوزه ودانشگاه / رئیس؛
مؤسسه بقيةالله / اجرايي/ عضو شوراي سياستگذاري؛
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه / پژوهشي ـ اجرايي/ عضو شوراي علمي گروه علوم قرآن و تفسير؛
پژوهشگاه علوم انساني / پژوهشي ـ اجرايي / عضو شوراي عالي بررسی متون درسی دانشگاهها؛
پژوهشگاه علوم انساني/ مسئول گروه علوم اجتماعي شوراي بررسي متون درسی دانشگاهها؛
مركز مطالعات و تحقيقات اديان / اجرايي / عضو هيئت امناء؛
مركز مطالعات و تحقيقات اديان / عضو شوراي برنامهريزي؛
مركز مديريت حوزه علميه / پژوهشي ـ اجرايي / عضو كميته تصويب پاياننامههاي علوم قرآني و تفسير؛
مركز مديريت حوزه علميه/ عضو کمیته کتاب سال؛
مؤسسه آموزشي اهل بيت / عضو شوراي سياستگذاري؛
بنياد شهيد قدوسي / عضو هيأت امناء؛
مجمع جهاني اهل بيت / عضو شوراي كتاب؛
مجمع جهاني اهل بيت / عضو شوراي فرهنگی؛
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيماي جمهوري اسلامي قم، عضو شوراي برنامهريزي؛
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / عضو شوراي علميگروه علوم قرآنپژوهی؛
شوراي عالي حوزه علميه قم/ عضو شورای عالی حوزههای علمیه؛
شوراي عالي حوزه علميه قم / عضو شوراي مدارج علمي؛
شوراي عالي حوزه علميه قم/ عضو شوراي گسترش حوزههاي علميه؛
شوراي عالي حوزه علميه قم / عضو شوراي اعطاي مجوزها و امتيازها؛
دانشگاه قم / عضو هیات امناء؛
جامعه مدرسین / عضو کمیته نظارت؛
عضو کمیته تدوین ساختار، شرح وظایف و مقررات؛
دانشگاه حضرت معصومه قم / عضو هیات امناء؛
دانشگاه صنعتی قم/ عضو هیات امناء؛
دانشگاه آیتالله بروجردی بروجرد/ عضو هیات امناء؛
انجمن تعالی علوم انسانی / عضو.
روششناسي تفسير قرآن / مجري و محقق / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
تاريخ تفكر اجتماعي در اسلام / مجري و محقق / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
كتاب حوزه و دانشگاه ج 1، ج 2، ج 3 / ناظر/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مكاتب تفسيري ج 1، ج 2، ج 3 / ناظر/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
اسلام و جامعهشناسي خانواده / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
معجم موضوعي قرآن (معادشناسي) / ناظر/ مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)؛
مديريت از ديدگاه اسلام / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
بررسي و نقد كتاب فصل الخطاب / ناظر / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)؛
جامعهشناسي كجروي / ناظر/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مديريت عمومي از ديدگاه اسلام / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
تاريخچه جامعهشناسي / محقق و مجري / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مباني جامعهشناسي 1 / محقق و مجري / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مباني جامعهشناسي 2 / محقق و مجري / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
بازنگري و تدوين متون درسي دوره معارف قرآن (10 جلد) / ناظر/ مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)؛
نابرابري و ستم جنسي از ديدگاه اسلام و فمنيسم / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
درآمدي بر جامعهشناسي اسلامي / محقق و مجري / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
معجم موضوعي قرآن جهانشناسي / ناظر / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)؛
آيات اجتماعي قرآن / اجتماعي شدن / ناظر / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)؛
معجم موضوعي قرآن خداشناسي / ناظر / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)؛
مباني تفسير از ديدگاه علامه طباطبايي / ناظر / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)؛
تصنيف موضوعي الميزان / مجری و ناظر کل / ناظر ویزه بخش راه و راهنماشناسی / قرآنشناشی / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)؛
معجم موضوعي قرآن انسانشناسي / ناظر / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)؛
وبر و اسلام / ترجمه و نقد / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
گامی به سوی علم دینی 1 و 2 / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
مبانی تفسیر موضوعی / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و سمت؛
روش تفسیر موضوعی / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و سمت؛
مبانی جامعهشناسی / ناظر / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
گسست نکاح / ناظر / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
فلسفه علوم اجتماعي / مجري / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
فلسفه اسلامي/ حوزه علميه قم / دانشگاه گیلان / رشت؛
شرح نهجالبلاغه / حوزه علميه قم / قم؛
فقه اسلامي / حوزه علميه قم / قم؛
کلام اسلامي / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / قم؛
تاريخ تفكر اجتماعي در اسلام / دانشگاه طباطبايي / تهران، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / قم؛
مباني جامعهشناسي / مركز تخصصي تبليغ / قم؛
ادبيات عرب / حوزه علميه قم؛
معارف اسلامي / دانشگاه تهران / تهران، دانشگاه علوم پزشكي / تهران، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه آزاد اسلامي / قم؛
اخلاق اسلامي / دانشگاه تهران / تهران؛
مباني تفسير فريقين / مؤسسه آموزشي و تحقيقاتي مذاهب اسلامي / قم؛
نظام حقوقي اسلام، طرح ولايت دانشجويی؛
علوم قرآن و تفسير / مدرسه حقاني و شهيدين و جامعةالزهرا / قم / مركز آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش قم، تهران، يزد / دانشگاه تهران / نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاهها؛
منطق / حوزه علميه / قم؛
جامعيت قرآن / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / قم؛
نقد و بررسي مكاتب تفسيري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / قم؛
روش تفسير / مركز تخصصي تفسير / قم؛
اعجاز قرآن / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و مؤسسه اهل بيت / قم؛
مباني تفسير / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و مؤسسه اهل بيت / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / قم؛
مباني و روش تفسير موضوعي / مؤسسه آموزشي امام خميني (ره) / قم / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / قم / جامعةالمصطفی العالمیه / قم؛
متون تفسيري / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / قم؛
تاريخچة جامعهشناسي / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / قم؛
شرح نهجالبلاغه / انجمن اسلامي معلمان / اهواز/ انجمن اسلامي صاحب الزمان / قم؛
نظام سياسي اسلام / طرح ولايت دانشجويي تهران و مشهد / اردوي دانشجويي نهاد نمايندگان رهبري در دانشگاه / مشهد مقدس؛
انسانشناسي طرح ولايت / دانشجويان و اساتيد دانشگاههاي كشور / تهران؛
انسانشناسي طرح معرفت / اعضاي هيأت علمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي / مشهد؛
نظام اقتصادي اسلام / انجمن اسلامي معلمان / اهواز؛
نظام حقوقي اسلام و طرح ولايت / مشهد مقدس؛
آسيبشناسي اجتماعي از ديدگاه قرآن / كارشناسي ارشد / 1374؛
ابتلا و امتحان در قرآن / كارشناسي ارشد / 1374؛
حج در قرآن / كارشناسي ارشد / 1374؛
آثار اجتماعي دين از ديدگاه قرآن / كارشناسي ارشد / 1374؛
كنترل اجتماعي از ديدگاه اسلام / كارشناسي ارشد / 1375؛
ديدگاههاي علامه بلاغي در علوم قرآن / كارشناسي ارشد / 1378؛
لغزش ناپذيري انبياء از ديدگاه قرآن / كارشناسي ارشد؛
انحرافات اجتماعي از ديدگاه امام علي / كارشناسي ارشد / 1379؛
منطق فهم روايات تفسيري از ديدگاه علامه طباطبايي / كارشناسي ارشد / 1384؛
علوم قرآن از ديدگاه شهيد مطهري / كارشناسي ارشد / 1384؛
نظام اخلاقي قرآن در تفسير الميزان / دكترا / 1386؛
نقش عقل در تفسير قرآن / دكترا / 1385؛
نقش روايات در تفسير قرآن / دكترا / 1385؛
قلمرو دين از ديدگاه قرآن / كارشناسي ارشد / 1382؛
عقل و دين از ديدگاه قرآن / ارشد / مرکز مديريت حوزه علميه قم؛
تفسير موضوعي از ديدگاه شهيد صدر و آيتا... مصباح يزدي / كارشناسي ارشد / 1386؛
اعجاز قرآن در هماهنگي / دکتري / 1387؛
مباني عدالت اجتماعي در قرآن / دكتري / مركز مديريت حوزه علميه؛
تبيين عقلي و عقلايي مباني شيخ طوسي در تفسير / دکتری / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
کنترل اجتماعی در نهج البلاغه/ دکتری / پژوهشگاه حوزه ودانشگاه / قم؛
مبانی طیقهبندی گزارههای اخلاقی / دکتری / دانشگاه قم / قم / 1397؛
الگوی قرآنی پیشگیری ازآسیبهای اجتماعی/ دکتری / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / قم؛
رابطه نفس و بدن در قرآن / دکتری / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / قم / 1397؛
چیستی حکم حکومتی و آثار آن / سطح چهار / مرکز مدیریت حوزه علمیه قم / قم.
حداقل موارد وجدان جمعي در احكام اسلام / كارشناسي ارشد / 1375؛
مريم و مسيح در قرآن / كارشناسي ارشد / 1378؛
جامعهشناسي معرفت از ديدگاه قرآن / كارشناسي ارشد / 1378؛
تبعيض و ستم جنسي در اسلام و فمنيسم / كارشناسي ارشد / 1379؛
مفاهيم روانشناسي اجتماعي در قرآن / كارشناسي ارشد / 1379؛
فطرت و جامعهپذيري / كارشناسي ارشد / 1379؛
بررسي آيات موهم تناقض / كارشناسي ارشد / 1375؛
انحرافات و آسيبهاي اجتماعي از ديدگاه قرآن / كارشناسي ارشد / 1380؛
مباني جامعهشناسي دين در انديشههاي دكتر شريعتي / كارشناسي ارشد / 1375؛
خانواده از ديدگاه اسلام و فمنيسم / كارشناسي ارشد / 1378؛
نقش علايق و پيش دانستههاي مفسر در تفسير / دكتري / 1386؛
جهانيشدن و جامعه مهدوي / كارشناسي ارشد / 1386؛
نقش احزاب در تحولات اجتماعي عراق / دكتري / 1386؛
نقش علوم بلاغي در تفسير / دكتري / 1387؛
منطق فهم روايات تفسيري در الميزان / دكتري / 1387؛
الگوي عمومي تربيت ديني / دكتري 1389؛
نقش رسانه در پر كردن اوقات فراغت / دكتري / 1388؛
پیش فرضها و الزامات بکارگیری روش تفسیر موضوعی در نظریهپردازی در علوم انسانی / دکتری / پژوهشگاه حوزه ودانشگاه.
ريشههاي ضعف و عقبافتادگي مسلمين (ترجمه عوامل ضعف المسلمين) / هجرت / 1357؛
چند درس درباره ايدئولوژي اسلامي / مؤسسه در راه حق و سازمان تبليغات اسلامي/ 1359 و 1360؛
درآمدي به جامعهشناسي اسلامي ج 1 (تاريخچة جامعهشناسي) / سمت / 1373؛
درآمدي به جامعهشناسي اسلامي ج 2 (مباني جامعهشناسي) / سمت / 1373؛
درسنامه قرآنشناسي (تحقيق و تدوين) ج 1 / مدرسه معصوميه قم / 1376؛
درسنامه قرآنشناسي (تحقيق و تدوين) ج 2 / مدرسه معصوميه قم / 1376؛
تاريخ تفكر اجتماعي در اسلام / سمت / 1378؛
انسانشناسي / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / 1378؛
روششناسي تفسير / مؤسسه پژوهشي حوزه و دانشگاه / 1381؛
چند درس پيرامون شناخت قرآن / مؤسسه در راه حق / 1361؛
مباني تفسير / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ـ جزوه درسی / 1381؛
اعجاز قران / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / درسنامه / تدوين حسن صادقي/ 1382؛
منطق فهم قرآن / مركز مطالعات و پژوهشهاي شوراي عالي حوزه علميه قم / 1385؛
روش تفسير قرآن / پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / 1383 بحوث فی منهج تفسیر القرآن الکریم مرکز الحضارة لتنمیه الفکر الاسلامی بیروت لبنان 2007؛
راه و راهنماشناسي/ چكيده و تحرير نوين معارف قرآن آيتالله محمدتقي مصباح يزدي با اضافات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / 1386؛
آشنايي با قرآن / درسنامه / مركز فرهنگي نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاهها / 1376؛
درسنامه اعجاز قرآن مرکز آموزش مجازی وابسته به مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) / تدوین کریمی قدوسی 1397؛
ابعاد وجود انسان (جزوه درسی) مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) / 1397؛
جامعیت قرآن / جزوه درسی / مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره)؛
روش تفسیر موضوعی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / جزوه درسی / در دست تالیف / 1396-1397؛
درآمدی بر جامعهشناسی اسلامی / دفتر همکاری حوزه و دانشگاه محمود رجبی، اکبر میرسپاه، محمود محدی عراقی، دکتر علیمحمد کاردان، دکتر حمید انصاری و دکتر مهدی طالب؛
انسانشناسی (درسنامه ویژه طرح ولایت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1385؛
انسانشناسی تطبیقی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1338.
رابطه جامعهشناسي با انسانشناسي / مجموعه مقالات دفتر همكاري حوزه و دانشگاه / 1361؛
قانونمندي جامعه و سنتهاي الهي / مجموعه مقالات دفتر همكاري حوزه و دانشگاه / 1361؛
آيا دين يك نهاد اجتماعي است / مجموعه مقالات دفتر همكاري حوزه و دانشگاه / 1362؛
مقدمهاي بر جامعهشناسي دين / نور علم / 1366؛
نزول قرآن / معرفت / 1371؛
اهداف نزول قرآن / معرفت / 1372؛
قانونمندي جامعه در قرآن و روايات / مجموعه مقالات همايش فلسفه علوم اجتماعي / 1374؛
از خود بيگانگي از منظر قرآن / معرفت / 1376؛
شرايط و موانع بهرهمندي از قرآن / معرفت / 1377؛
نگرشي به فلسفه جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآن / مجله تاريخ در آينه پژوهش / 1383؛
هماهنگي فطرت و اخلاق در انديشه امام خميني(ره) / مجموعه مقالات كنگره اخلاقي عرفاني امام خميني(ره) / مركز نشر آثار امام خميني(ره) / 1382؛
آداب گفتگوي ميان اديان / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) welcoming remarks:on the value of dcience in islam؛
صلح و عدالت در اسلام / کنفرانس صلح و عدالت / مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) / 1388؛
خلقت انسان از ديدگاه قرآن و طب / همايش قرآن و طب / دانشگاه يزد / 1388؛
روش تفسير موضوعي از ديدگاه استاد محمدتقي مصباح یزدی / قرآن شناخت / شماره 4 / 1388؛
الاغتراب فی رؤیة العلامة الطباطبایی فی تفسیر المیزان / همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان 1393 / لبنان بیروت؛
دورالدین و الشعب فی السیاسة و الحکومة فی الاسلام؛
شاخصههای دهگانه حوزه انقلابی کیهان فرهنگی شماره 361 382 / سال 1395؛
امکان علم دینی / معرفت فرهنگی اجتماعی / شماره 8 / 1390؛
تبیین جامعهشناختی برخی ازسنتهای اجتماعی قرآن / قرآن شناخت / شماره 7 / سال 1390؛
سنتهای اجتماعی در قرآن، ویژگیها، مبادی و روش کشف سنتها /معرفت فرهنگی اجتماعی / شماره 5 / سال 1389؛
سوره ماعون بازکاوی تفسیری / معرفت / شماره 107 / سال 1385؛
شاخصها و ویژگیهای گزارههای اخلاقی در قرآن کریم و روایات / معارف وحیانی/ شماره 11 / سال 1395 / محمود رجبی و محمد جعفر صدری؛
نقد اندیشه هرمنوتیکی مجتهد شبستری با تطبیق بر هرمنوتیک فلسفی/ قرآن شناخت شماره 20 / سال 97 شکوهی تبار محمود رجبی؛
تأثیر نیت بر ارزش اخلاقی عمل از دیدگاه قرآن / قرآن شناخت / شماره 143 / سال 1393 / محمد باقریان خوزانی و محمود رجبی؛
عوامل رفتاری سازگاری همسران ازدیدگاه قرآن / معرفت / شماره 197 / سال1393 محمود وحیدی اردکان و محمود رجبی؛
تبیین اجتماعی نفاق الگویی تلفیقی بر اساس آموزههای قرآن / نظریههای اجنماعی متفکران مسلمان / شماره 2 / سال دوم 1391 / محسن تبریزی و محمود رجبی؛
مبانی رویکرد ذهنیگرا در تفسیر قرآنشناخت شماره 10 / سال 1391 / علی فتحی و محمود رجبی؛
مبانی ارزش شناختی جامعهشناسی اسلامی / اسلام و علوم اجتماعی /1389 / حسین بستان و محمود رجبی؛
مروری بر ویژگیهای فرضیه و نقش آن در مطالعات تجربی / معرفت فلسفی / شماره 26 / سال 1388 / سید حسین شرف الدین و محمود رجبی؛
تأملی در مدلول روایات عرض / قرآن شناخت / شماره 16 / سال1395 / اسدالله جمشیدی و محمود رجبی؛
تأثیر اصل عدل الهی در تفسیر قرآن / قرآن شناخت / شماره شماره 11 /1392 / محمود رجبی و محمد سلطانی؛
بررسی نقش همنشینی در پیشگیری از انحرافات اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع) در نهج البلاغه / اسلام و علوم اجتماعی / شماره 18 / سال1397 / محمود رجبی و حفیظالله فولادی و داوود صفا.
معيارهاي فهم صحيح قرآن / معرفت / ميزگرد / 1377؛
اسلاميكردن علوم انساني و بومي ساختن آن / حوزه و دانشگاه كتاب، ج 2 / 1378؛
علم ديني امكان و مطلوبيت / حوزه و دانشگاه (مصاحبه) / 1378؛
امكان علم ديني / حوزه و دانشگاه كتاب 3 مصاحبه / 1379؛
تربيت از ديدگاه امام علي(ع) ويژهنامه همايش تربيت از ديدگاه امام علي(ع) ـ مصاحبه / 1379؛
جامعهشناسي اسلامي و امكان آن / حوزه و دانشگاه ج 4 / 1380؛
بايستههاي پژوهشي / اقتراح / پژوهش حوزه / 1380؛
تكثرپذيري قرائتها و هرمنوتيك معرفت / 1380 (ميزگرد)؛
مديريت تحول در حوزه علميه / نشريه افق حوزه؛
مفهومشناسی تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی مؤسسه امام خمینی(ره)، قرآن شناخت / سال دوم / شماره 2؛
مفهومشناسی تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی مؤسسه امام خمینی(ره)؛ قرآن شناخت / سال اول / شماره 1؛
تأثیر اخلاق در اجنهاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی / قم؛
نقش عقل در تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره) / میزگرد؛
روش تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی، وجوه تمایز و مبانی همایش بین المللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
منابع تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
کاربرد علوم و معارف قرآن و حدیث در تفسیر المیزان همایش بینالمللی علامه طباطبایی پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
اهداف بعثت ازدیدگاه علامه طباطبایی همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
بعثت و خاتمیت در تفسیر المیزان همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره)؛
نقش جامعه در تربیت انسان همایش بینالمللی علامه طباطبایی، پیش همایش مؤسسه امام خمینی(ره).
جايزه نقدي براي مقاله انديشههاي پنداري در سال 1356؛
جايزه نقدي براي كتاب قرآنشناسي (از سري كتابهاي آموزش از راه دور) 1380؛
لوح تقدير و جايزه نقدي براي مدير گروه برتر مؤسسه پژوهشي حوزه و دانشگاه در سال 1381؛
لوح تقدير و جايزه نقدي براي استاد نمونه مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در سال 1382؛
لوح تقدير و جايزه نقدي براي پژوهشگر نمونه استان 1384؛
لوح تقدير و جايزه نقدي براي مقاله قانونمندي جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآن / همايش فلسفه علوم اجتماعي / دانشگاه امام صادق(ع).
رزومه استاد آیت الله رجبی در پایگاه اطلاع رسانی به آدرس https://asatid.iki.ac.ir/1154 قابل مشاهده است.
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...