برداشتهای سادهانگارانه از اهداف واقعه عاشورا موجب تحریف آن شده است
عضو هیئتعلمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: برداشتهای سادهانگارانه از اهداف، استفاده از منابع نامعتبر و همچنین اهمیت یافتن تحریک احساسات، موجب تحریف واقعه عاشورا شده است.
به گزارش روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجتالاسلاموالمسلمین جواد قلیپور در گفتوگویی به بررسی تحریفاتی پرداخت که در طول تاریخ درباره واقعه عاشورا رخداده است، اظهار کرد: این تحریفات را باید در دو سطح جداگانه بررسی کرد؛ نخست در سطح اهداف قیام امام حسین(ع) و دوم در سطح بیان جزئیات و وقایع رخداده در کربلا.
حجتالاسلاموالمسلمین قلیپور با اشاره به تحریفات سطح اول گفت: متأسفانه برخی افراد بهصورت سادهانگارانه قیام امام حسین(ع) را صرفاً وسیلهای برای شرکت در مجالس روضه و اشک ریختن میدانند و معتقدند هدف امام این بوده که ما با حضور در این مجالس پاک شویم که این نگاه، هم در میان توده مردم و هم در میان برخی نظریهپردازان به شکل نسخهای فنیتر با الهام از نگاه مسیحیان به حضرت مسیح دیده میشود؛ به این معنا که امام حسین(ع) رفت تا شهید شود و ما از طریق گریه و عزاداری نجات پیدا کنیم که این برداشت کاملاً اشتباه است.
وی افزود: در دیانت اسلامی هر فرد باید پاسخگوی اعمال خود باشد و صرف نشستن در مجلس روضه امام حسین(ع) به معنای نجات فرد نیست و چنین برداشتی جایی در آموزههای دینی ندارد.
عضو هیئتعلمی مؤسسه امام خمینی(ره) به تحریفات سطح دوم یعنی نحوه روایت و بازگویی وقایع عاشورا اشاره کرد و گفت: اینکه امام حسین(ع) در یک حمله هزاران نفر را کشته است یا امام سجاد(ع) در روز عاشورا از میدان جنگ بیاطلاع بوده، همچنین برگزاری عروسی برای قاسم در کربلا یا حضور حضرت عباس در جنگ صفین از جمله تحریفاتی است که متأسفانه رواج یافته.
حجتالاسلاموالمسلمین قلیپور دلایل این تحریفات را چند عامل دانست و عنوان کرد: یکی از دلایل، بهره نبردن برخی از مداحان از منابع و مقاتل معتبر است؛ اکتفا به نقلهای مشهور و عدم مراجعه به منابع معتبر، باعث رواج گزارشات اشتباه و تحریف در عاشور است. ایشان عامل دیگر تحریف را اینگونه بیان کردند: برخی روضهخوانان تصور میکنند هرچه بیشتر از مستمع گریه بگیرند و او را بگریانند، بهتر است و این باعث میشود تحریفاتی در روایت رخ دهد، بدیهی است که گریه گرفتن به هر قیمتی صحیح نیست و باید توجه کرد که صرف حضور در چنین مجالس و محافلی ارزشمند است.
وی ادامه داد: عامل دیگر تحریف وقایع عاشورا، مبالغه و اغراق در روایت شجاعت و تعداد کشتهها یا بیان «زبان حال» امام و یارانشان است؛ امام حسین (ع) و یارانش در مقابل سپاه یزید، از شجاعت و استقامت بینظیری برخوردار بودند، ولی گاهی برخی برای تحریک احساسات، در بیان وقایع مبالغه کرده و واقعه را تحریف میکنند.
وی همچنین به «گریز در مداحی» که در میان مداحان اصطلاح رایجی است، بهعنوان عامل دیگر تحریف اشاره کرد و گفت: برخی از روضهخوانان برای تجسم واقعه عاشورا برای مستمع، ابتدا جریان مشابهی را نقل کرده و سپس سعی میکنند آن را با وقایع عاشورا تطبیق دهند که خود زمینهساز تحریف است.
حجتالاسلام قلیپور راهکار مقابله با تحریفات عاشورا را اقدام جمعی دانست و خاطرنشان کرد: مبارزه با تحریفات نباید فقط محدود به گروه یا قشر خاصی باشد و علما، متفکران، مداحان و مردم باید به این موضوع توجه کنند و مداحان باید مطالعات دقیق و استفاده از منابع دستاول و مستند را در دستور کار قرار دهند و علما و متفکران نیز باید روضههای صحیح و مستند را استخراج و در اختیار عموم قرار دهند و مردم نیز باید اهل مطالعه و حساس باشند تا اجازه ندهند تحریفات در مراسم عزاداری نفوذ کند.
عضو هیئتعلمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه برداشتهای سادهانگارانه و بیان مبالغهآمیز موجب تحریف واقعه عاشورا شده است، خاطرنشان کرد: تحریف در واقعه عاشورا، ناشی از دلایل مختلف از جمله استفاده از منابع نامعتبر و تلاش برای ایجاد احساسات بیشتر بین مخاطبان است.
/انتهای پیام
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...