
مباهله دلیل تجربی و سند حقانيت اسلام و اهلبیت (ع) است
حجتالاسلاموالمسلمین ابوالفضل ساجدی مباهله را دلیلی تجربی و سند حقانيت اسلام و اهلبیت (ع) دانست.
به گزارش روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، حجتالاسلاموالمسلمین ابوالفضل ساجدی در یادداشتی به تبیین روز مباهله پرداخت و اظهار کرد: مباهله در لغت به معنای نفرین و لعنت به یکدیگر است؛ بهاینترتیب که وقتی استدلالات منطقی سودی نداشت، افرادی که با هم درباره یک مسئله مهمّ دینی گفتوگو دارند در یک جا جمع میشوند و به درگاه خدا تضرّع میکنند و از او میخواهند که دروغگو را رسوا و مجازات کند.
استاد تمام فلسفه دين در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان کرد: در سال نهم هجری، گروهی از مسیحیان منطقه نجران، نزد حضرت رسول (ص) در شهر مدینه آمدند تا در مورد درستی دعوت پیامبر (ص) با او بحث و استدلال مطرح كنند. مسيحيان درباره حضرت عیسی (ع) با پيامبر (ص) گفتگو کردند؛ پیامبر (ص) فرمود: عیسی بنده خدا و کلمه او بود که آن را بر مریم القاء نمود. مسيحيان بر خدا بودن عيسي (ع) و حقانيت دين خود تأکید داشتند.
وی ادامه داد: اقدام پیامبر اکرم (ص) در برابر مسیحیان نجران در آیه ۶۱ سوره آل عمران اشاره شده است و در این آیه میخوانیم (فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَةَ اللهِ عَلی الکاذِبینَ)
حجتالاسلاموالمسلمین ساجدی گفت: هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».
استاد تمام فلسفه دين در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: در روایات اسلامی که مفسّران و محدّثان نقل کردهاند آمده است كه هنگامی که آیه فوق نازل شد و مسيحيان سخنان پيامبر (ص) را در حقانيت خود نپذيرفتند، پیامبر (ص) به آنان پیشنهاد مباهله داد و بزرگان مسیحی از پیامبر (ص) یک روز مهلت خواستند، تا در این باره به شور بنشینند. اسقف (اعظم) به آنها گفت: «نگاه کنید، اگر فردا محمد با فرزند و خانوادهاش برای مباهله آمد از مباهله با او بپرهیزید، و اگر اصحاب و یارانش را همراه آورد با او مباهله کنید که او پایه و اساسی ندارد».
وی افزود: مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم (ص) با عزیزترین نزدیکانش یعنی حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) میخواهد آنها را به چالش بکشد، از مباهله کناره گرفتند.
استاد تمام فلسفه دين در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: در بعضی از روایات آمده که اسقف اعظم مسيحيان گفت: «من صورتهایی را مینگرم که اگر از خدا بخواهند کوه را از جا برکند چنین خواهد شد! پس مباهله نکنید که هلاک خواهید شد!
حجتالاسلاموالمسلمین ساجدی بیان کرد: ضمناً روایات فراوانی در منابع معروف و دستاول اهلسنت و منابع اهلبیت (ع) آمده است، که با صراحت میگوید: آیه مباهله درباره حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نازل شده است و هیچیک از اصحاب در آن، جايي ندارند. اين سند، نشانگر جایگاه ویژهی اهلبیت (ع) نزد خدا و پیامبر (ص) است که با جایگاه اصحاب قابلمقایسه نیست.
/انتهای پیام
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...