دانشیار مؤسسه امام خمینی (ره) گفت: امروزه اطاعت از ولیفقیه بهعنوان یکی از واجبات سیاسی و شرعی مهم همچون نماز و روزه واجب است و اگر جز این تصور شود، نشان از ضعف دینشناسی دینداران دارد.
به گزارش روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، حجتالاسلاموالمسلمین محمدحسین فاریاب در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اعتقاد به اینکه سیاست ما عین دیانت ماست، چه لوازم فقهی و عملی به دنبال دارد، اظهار کرد: اعتقاد به اینکه سیاست ما عین دیانت ماست، به ما میگوید که دین افزون بر احکام عبادی و اقتصادی، دارای احکام سیاسی است که اهمیت آنها بهمراتب بیشتر از دو نوع دیگر از احکام است.
دانشیار مؤسسه امام خمینی (ره) بیان کرد: بالاترین حکم و عمل سیاسی، تلاش برای روی کار آوردن حکومت دینی و تقویت آن است که اقامۀ دین را در جامعه به دنبال دارد.
وی ادامه داد: در این میان، سیاستورزی در جامعه از سوی خدا به پیامبر، امام معصوم و جانشین او (ولیفقیه) داده شده تا او دین را در جامعه اقامه کند و اطاعت از اینان طبق نص صریح قرآن «یا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» مانند اطاعت از خدا که در احکام عبادی و اقتصادی واجب است.
حجتالاسلاموالمسلمین فاریاب ابراز کرد: تاریخ اسلام بیانگر این واقعیت است که بسیاری از دینداران میان اطاعت از خدا با اطاعت از پیامبر، امام معصوم و مجتهد جامعالشرایط که عهدهدار امر حکومت است، تفاوت قائلاند و این امر نشان از دینشناسی ضعیف آنهاست.
دانشیار مؤسسه امام خمینی (ره) عنوان کرد: امیرالمؤمنین علیهالسلام خطاب به مردم کوفه فرمود: «ای مردان مردنما... کاش شما را نمیدیدم... خدا شما را بکشد» که این سخن امام خطاب به دیندارانی است که ضعف آنها در عمل به احکام عبادی یا اقتصادی نبود، بلکۀ ضعفشان در عمل به احکام سیاسی و به طور خاص اطاعت از امامی است که عهدهدار حکومت است.
وی گفت: امروزه نیز اطاعت از ولیفقیه بهعنوان یکی از واجبات سیاسی مهم همچون نماز و روزه واجب است و اگر جز این تصور شود، نشان از ضعف دینشناسی دینداران دارد.
حجتالاسلاموالمسلمین فاریاب نیز در ادامه در پاسخ به سؤال لوازم فقهی اینکه گفته میشود دیانت ما عین سیاست ما است، چیست، اذعان کرد: معنای سخن یادشده آن است که مسلمانان چنانکه تکالیفی در امور عبادی و اقتصادی دین دارند، در حوزۀ سیاست نیز تکالیفی دارند؛ چراکه دین شامل تکالیف سیاسی هم میشود و این مهم در فقه، آثار فراوانی دارد.
دانشیار مؤسسه امام خمینی (ره) یادآور شد: شاید نخستین تکلیف سیاسی، تکلیف نسبت به تشکیل اصل حکومت دینی مشروع است؛ چراکه بر پایۀ آن، سایر آموزههای دین در جامعه پیاده میشود، بنابراین، مردم نسبت به روی کار آوردن حکومت دینی مشروع، تکلیف شرعی دارند.
وی ادامه داد: همچنین تقویت حکومت دینی مشروع یک تکلیف شرعی است و رهاکردن این تکلیف مانند رهاکردن نماز، گناه است که ازاین رو، شرکت در انتخابات واجب و ترک آن حرام شرعی است و نیز، از آنجا که حضور در انتخابات، واجب است، چون خیر است، سبقت به انجام این کار نیز از باب «فاستبقوا الخیرات»، خیر است و دست کم حکم فقهی استحباب را دارد، چنانکه سبقت به خواندن نماز مستحب است.
حجتالاسلاموالمسلمین فاریاب اظهار کرد: ازآنجاکه رأیدادن به اصلح، واجب شرعی است؛ تبلیغ برای فرد اصلح نیز به لحاظ فقهی واجب است و ترک آن، مانند ترک نماز، حرام است و روشن است که اگر اصلح انتخاب شود، دین خدا تقویت میشود، عدالت اجرا میشود، نمازخوانها بیشتر میشوند، ظلم و فساد کمتر میشود و.....
دانشیار مؤسسه امام خمینی (ره) بیان کرد: دینداران آنقدر که به گفتن ذکر صلوات و استغفار علاقه دارند، به گفتن شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل علاقه ندارند، حالآنکه هر دو ذکر دینی و شرعی هستند ضمن اینکه استحباب مرگ بر اسرائیل، کمتر از استحباب ذکرهای لاإله الا الله یا سبحانالله نیست.
وی خاطرنشان کرد: اگر تبرّی از دشمنان خدا امری واجب است و اگر لعن دشمنان خدا واجب است، مصداق بارز آنها آمریکا و اسرائیل هستند، درعینحال دینداران چون احکام سیاسی را جزو دین نمیدانند، این امور را بر خود واجب شرعی نمیدانند.
/انتهای خبر
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...