
کتاب «فضیلتمحوری - توجیه باور دینی از نگاه معرفتشناسی فضیلتمحور با تأکید بر دیدگاه لیندا گزبسکی» منتشر شد
حجتالاسلام دکتر مهدی شکری از انتشار کتاب «فضیلتمحوری - توجیه باور دینی از نگاه معرفتشناسی فضیلتمحور با تأکید بر دیدگاه لیندا زگزبسکی» خبر داد و گفت: این کتاب در پنج فصل تنظیم شده که به مفهوم ارزش، و دیگر مفاهیم مانند باور، باور دینی، فضیلتمحوری در معرفتشناسی عام و نیز جایگاه معرفتشناسی فضیلتمحور در معرفتشناسی دینی میپردازد.
به گزارش روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، حجتالاسلام دکتر مهدی شکری طی گفتگویی اظهار کرد: امروزه بسیاری از نظریههای ارائه شده در علومانسانی برگرفته از مدل افلاطونی - ارسطویی در باب فضایل خُلقی و عقلی است؛ برای مثال در اندیشه سیاسی مبنای الزام سیاسی را بر اساس اخلاق فضیلتمحور چارچوببندی میکنند و یا در مبانی نظریههای اقتصادی بهجای رویکرد سودگرایانه، تمایل به فضیلتگرایی بیشتر شده است.
دکتری کلام اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: به همین قیاس، در معرفتشناسی نیز در تفسیر توجیه و عقلانیت، گروهی به دنبال ارائه چارچوبهای فضیلتگرایانه هستند که ازاینرو بررسی این رویکرد، در همه ابعاد از جمله معرفتشناسی دینی ضروری مینماید.
حجتالاسلام دکتر شکری ابراز کرد: از سوی دیگر توجه این دیدگاه به نقش فضایل، رویکردی جدیدی به مباحث معرفتشناسی است که مشابهتهایی را با آنچه در متون دینی ماست به نظر میرساند، اما نباید از وجوه تفاوت نیز غافل شد که خسارتبار است.
وی اضافه کرد: نکته دیگر آنکه، کسانی عوامل غیرمعرفتی مانند فضایل را دارای هیچ شأنی در معرفت ندانسته و تعیین درستی یک معرفت را تنها تابع استدلال آن میدانند و در مقابل افرادی تأثیر حداکثری برای صفات حمیده که بر اساس عبودیت و خضوع در برابر حقتعالی شکل میگیرد، قایلاند و داوری منصفانه که حتی شامل عواملی نظیر ویژگیهای اخلاقی و عقلانی باشد، میتواند یکی از اهداف و بیانگر ضرورت این بحث باشد.
دکتری کلام اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: این رویکرد در معرفتشناسی دینی، خود را دیدگاهی ملهم از سنت کاتولیکی و ناقد معرفتشناسی اصلاح شده کالونی میداند؛ ازاینرو جزو دیدگاههایی است که نوپدید محسوب میشود و به طور منسجم و کافی به آن پرداخته نشده است.
وی از انتشار کتاب «فضیلتمحوری - توجیه باور دینی از نگاه معرفتشناسی فضیلتمحور با تأکید بر دیدگاه لیندا زگزبسکی» خبر داد و گفت: این کتاب در پنج فصل و یک خاتمه تنظیم شده است که فصل اول به مفهوم ارزش، و دیگر مفاهیم مانند باور، باور دینی، فضیلتمحوری در معرفتشناسی عام و نیز جایگاه معرفتشناسی فضیلتمحور در معرفتشناسی دینی میپردازد و علاوه بر این، روششناسی زگزبسکی نیز بررسی شده است.
حجتالاسلام دکتر شکری ادامه داد: فصل دوم به چیستی فضیلت از نگاه زگزبسکی میپردازد و عناصر و شرایط آن را در نزد زگزبسکی ارزیابی میکند، فصل سوم ناظر به مؤلفههای فضایل عقلانی، نسبت آن بافضیلت اخلاقی و حکمت عملی است و به کارکردهای حکمت عملی از نگاه زگزبسکی و نیز ارزیابی آن میپردازد، فصل چهارم بعد هنجاری معرفت و توجیه از نگاه زگزبسکی را تبیین و ارزیابی میکند. بهعبارتدیگر به شیوه بهکارگیری فضایل بهمثابه جزء تعریف معرفت یا توجیه باور میپردازد و فصل پنجم مطابق با عنوان تفصیلی کتاب به توجیه باور دینی از نگاه زگزبسکی میپردازد. در واقع فصول پیشین بهمثابه مقدمهای برای این فصل محسوب میشوند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از جمله مزایای هر پژوهشی، کاربردها و فواید عملی آن است؛ اگرچه این تحقیق زیر شاخه معرفتشناسی و به طور خاص معرفتشناسی دینی محسوب میشود و شاید چنین به نظر برسد که بحثی نظری است، اما بسط و بیان ساده و گویای آن برای غیر معرفتشناسان، اهمیت و تأثیر دستکم برخی مباحث معرفتشناسی را در عرصه عمل آشکار میسازد؛ بهخصوص آنکه یکی از پیشفرضهای پنهان این رویکرد معرفتشناسی، تأثیر مثبت و منفی رذایل و فضایل عقلانی و اخلاقی بر کسب معرفت است و این نکته میتواند نقطه عزیمتی در معرفتشناسی بهمثابه یکی از بنیانهای مدیریت تلقی شود.
حجتالاسلام دکتر شکری اذعان کرد: باتوجهبه این که کتاب فضیلتمحوری در صدد ارزیابی رویکردی بینرشتهای است که بین اخلاق و معرفتشناسی پیوند برقرار میکند، نخستین بحث از کتاب باارزش معرفتشناختی شروع و در این راستا، مفهوم ارزش، اقسام ارزش و شرایط ارزش واکاوی میشود.
وی افزود: این بحث بهنوعی بحث ارزششناسی محسوب میشود که با این مدل میتوان بحث ارزششناسی در رشتهها علمی دیگر را به میان آورد و علاوه بر این، زگزبسکی برای توجیه باور دینی به مرجعیت معرفتشناختی متمسک میشود که بیارتباط با مباحث اجتهاد و تقلید نیست.
حجتالاسلام دکتر شکری ادامه داد: در بخشی از کتاب به بحث اخیر نیز اشاره شده است. در این راستا در مقالهای با عنوان «اجتهاد از منظر معرفتشناسی فضیلتمحور» که اخیراً در مجله علمیپژوهشی «پژوهشهای اصولی» به چاپ رسیده است، اجتهاد بهمثابه فضیلت عقلانی شناسایی شده و تأثیر قوه قدسیه و عدالت بر اجتهاد و مرجعیت واکاوی شده است.
دکتری کلام اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: علیرغم آنکه کتاب فضیلتمحوری به ارزیابی معرفتشناسی فضیلتمحور میپردازد و مخاطبان اصلی آن معرفتشناسان بهحساب میآیند اما برخی اخلاق دانان و روانشناسان و نیز این کتاب را مطالعه کردهاند.
حجتالاسلام دکترشکری خاطرنشان کرد: برخی دیدگاههای ارزیابی رویکرد معرفتشناسی فضیلتمحور بین عرصهای از پژوهش بر اساس متون دینی بهخصوص قرآن کریم و روایات ذیل آیات را میگشاید که میتوان در این چارچوب دست به نظریهپردازی زد و در این راستا از برخی تراث فقهی و اصولی بهره برد.
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...