گزارشی از نشست اعضای هیئتعلمی گروه ادیان مؤسسه امام خمینی ره با مسئول مطالعات اسلامی دانشگاه کاتولیکی تانگازا در کنیا
در گفتگوی صمیمی بین برخی از اعضای هیئتعلمی گروه ادیان و فارغالتحصیلان و دانشپژوهان این گروه با "پدر اینوسنت" مسئول مطالعات اسلامی در دانشگاه کاتولیکی تانگازا در کنیا - افریقای شرق - به تبیین اهمیت و جایگاه گفتگوی اسلام و مسیحیت پرداخته شد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر برته:
پدر اینوسنت الهیدان مسیحی هستند و خودشان در واقع از متقدمین دانش الهیات مسیحی در آفریقا محسوب میشوند، در این زمینه صاحبنظر هستند و دارای آثار و پژوهشهای متعدد میباشند همچنین در کلیسای جامع نایروبی موعظه میکنند. افزون بر همه اینها، متخصص در حوزه ادیان آفریقایی هستند و در دانشگاههای مختلف تدریس دارند ولی شاید مهمترین و جذابترین عرصه فعالیت استاد در واقع پرداختن به مسئله گفتگوی اسلام و مسیحیت باشد، مجموعهای که ایشان از بنیانگذاران آن به شمار میروند یک مؤسسه بینالمللی است که کارش گفتگوی اسلام و مسیحیت است و سالها این کار را انجام میدهند باهمت ایشان و همکارانشان و با زحمات حجتالاسلاموالمسلمین دکتر شمالی کرسیهای مشترکی در آنجا شکلگرفته است.
اما کار ایشان محدود نیست جناب کشیش با جامعه المصطفی العالمیه در آفریقا، وارد همکاری با مسلمانان بومی آفریقایی شده است. در واقع مسلمانان را به دانشگاه، دعوت میکند و با آنان گفتگو میکرده است. کشیش اینوسنت نه فقط نظراً بلکه عملاً نشان داده است که یک گفتگوکننده فعال میباشد.
او سابقه فعالیتهای خودشان را در ارتباط مطالعات اسلامی و گفتگوی اسلام و مسیحیت همچنین همکاری با مؤسسه بینالمللی مطالعات اسلامی حجتالاسلاموالمسلمین دکتر شمالی داشتهاند.
از سال ۲۰۱۷ تفاهمنامه همكاری كه با شعبه المصطفی در افريقا امضا كردند براي اين جنس همكاري هم كه ايران آمده دوتا هدف داشتند؛ يكي بحث و توسعه ارتباطات بين اسلام و مسيحيت؛ ثانياً قصد دارند شناخت ما را از اديان آفريقايي را توسعه دهند. اين دوره رو بهصورت رسمی بسيار تدريس كردند.
وی ریاست مؤسسه بینالمللی گفتگوی ادیان و مطالعات اسلامی دانشگاه تانگازا، را برای مدت هفت سال بر عهده داشتند و امروزه مسئولیت جدیدی را هم آنجا بر عهده گرفتند، تحت عنوان توسعه دانشگاه در آنجا مسئولیت مطالعات تحقیقات توسعه دانشگاه را بر عهده دارند جناب کشیش تأکید کردند این برای من مهم است که ما اسلامشناسی را در یک دانشگاه کاتولیکی نبردیم در موردش مطالعه و بحث کنیم مثل دانشگاههای دیگر که مطالعات ادیان راه میاندازند اما در هر دانشکدهای که شد، در واقع دانشگاههای دیگر هم گاهی اوقات، مطالعات ادیان را میبرند ذیل جامعهشناسی و مطالعات علوم اجتماعی. ما در همان گروهی که مطالعات الهیات مسیحی را برای تربیت کشیشان داریم، دانشجویان در همان جا نیز درس اسلامشناسی رو بهعنوان بخشی از الهیات مسیحی یاد میگیرند.
در شمال آفریقا بیشتر مسلمانان زندگی میکنند اما هر چه که به سمت شرق آفریقا حرکت کنیم، بیشتر جمعیت مسیحی هستند. مسیحیان از حدود ۵۰ سال بعد از تشکیل نهاد دینی که کشیش به آن تعلق داره در و در آنجا ایجاد فعالیت کرده است، از بدو تأسیسش مسئله ارتباط با مسلمانان نهادینه بوده است یک چیزی نیست که بعداً ایجاد شده باشد؛ چون قبل از مسلمانان بودهاند و در بستر ارتباط با مسلمانان اساساً این نهادسازی اتفاق افتاده است لذا گفتگوی با اسلام برای من مسیحی جزئی از بنده شده است من چیزی جدای از گفتگو ندارم آموزش زبان عربی در نهادی که کشیش به آن تعلق دارد از همان ابتدا در جاهایی مثل تونس و اینها شروع شده و بهصورت رسمی این امر موردتوجه قرار گرفته است. زبان عربی اهمیت دارد، چون شناخت اسلام مرهون زبان عربی است، ما یک مؤسسه اسلام شناسی و عربی داریم که در رم است و تحت اشراف پاپ مدیریت میشود.
اين سؤال را مطرح میکنیم كه اساساً چرا در تاريخ مسيحيت گرچه ارتباطات خيلي خوبي بين مسيحيت و ساير اقوام بوده است، اما اين خالي از منازعه و نزاع هم نبوده بهویژه بين مسيحيت و اسلام؟ از ۱۹۶۰ به بعد كليساي كاتوليك گفتگو را رسماً بهعنوان دريچهاي بهسوی آينده معرفي ميكند و هدف از اين گفتگو ايجاد يك پل ارتباطي است براي اينكه ديگران ما مسيحيان را اولاً درست بشناسند كه ما چه دين و مكتبي هستيم و ما مسيحيان هم بتوانيم ديگران را درست بشناسيم. برخلاف گذشته، امروز به بركت ارتباطات جديدي كه شکلگرفته رسانهها و ساير ابزارهايي كه در دنياي شکلگرفته، ارتباطات اديان با همديگر گسترش پيدا كرده است. برخلاف گذشته كه اديان بهصورت جدا در جاهاي مختلفي شكل ميگرفتند، امروز اديان پهلو به پهلوي هم زندگي ميكنند. بهعنوان يك شاهد عيني بايد عرض كنم كه سالها قبل چه كسي فكر ميكرد كه يك روزي يك كشيش مسيحي بيايد در مركز شما شیعیان بنشیند و درباره اسلام و مسيحيت با هم گفتگو كنند.
من یک سؤال دارم: اگر قرار است ادیان در روی زمین پهلو به پهلوی هم باشند، طرح خدا برای آینده ادیان چیست؟ جناب کشیش خودشان پاسخ سؤال خودشان را دادند: جواب این سؤال رو مبتنی بر متن مقدس خودتان میگویم: در سوره حجرات آیه 13 خداوند متعالی میفرماید: " یَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَي وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا" من میخواستم همه رو یک فرقه یک گروه بیافرینم که مشکلی نبود بلکه ما شما رو فرقه فرقه قرار دادیم تا شما همدیگر را بشناسید.
ایشان ادامه میدهد که اما بر اساس الهیات مسیحی معتقدیم: ما دارای ریشه واحد، انسانیت واحد و غایت و کمال واحد هستیم. وقتی که اینجوری باشیم، راهی جز گفتگو و تعامل وجود ندارد.
در پاسخ به پاسخی ایشان که از متن مقدس ما خوانده بودند بنده هم از الهیات مسیحی اعتقادنامه رسولان و کتاب اعتقادنامه کلیسای کاتولیک. ایشان میگویند که ما با شما خواهران و برادران مسلمان کنار هم مینشینیم با هم گفتگو میکنیم و هدفمان هم از این گفتگو این سه تا اصل شناختن درست که رسمیت شناختن تعمیق این شناخت و همینطور بسط و نشر نکات خوبی است که از همدیگر یاد میگیریم.
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...