
گزارشي از کرسي ترويجي تأملی در اعجاز عددي و ریاضی قرآن کریم
کرسی ترویجی"تأملی در اعجاز عددي و ریاضی قرآن کریم" به همت گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا سلام الله علیها و دبیرخانه کرسیها در سالن اندیشه این موسسه در قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسماعیل سلطانی در این برنامه در سخنانی گفت: برخى از نویسندگان در دهه های اخیر بُعد دیگرى برای اعجاز قرآن بنام «اعجاز عددی» ادعا کرده اند که به نوعی با محتوای قرآن مرتبط است نخستين كسى كه اين نظریه را مطرح كرد پژوهشگرى مصرى به نام «محمد رشاد خليفه» بود وی پس از سه سال كار مداوم با رايانه و شمارش تعداد برخی کلمات در قرآن، با نگارش کتاب«معجزة القرآن الكريم و عليها تسعة عشر»، ادعا كرد که نظمى حيرت انگيز را در قرآن كشف کرده است و چون هيچ نويسندهاى نمىتواند در ضمن نگارش كتابش، تعداد تكرار كلمات خود را مراعات و در ميان كلمات متناظر يا متضاد، نظم و تناسب را رعایت کند، پس چنين پديدهاى گواه بر وحيانى بودن قرآن و اعجاز آن است اظهارات وی در طول چند دهه، موافقانی نیز داشته است.
وی افزود: در مقابل این گروه، جمع دیگرى از نویسندگان قرآنى، این مطالب را نپذیرفته و برخى محاسبات خلیفه و طرفداران وی را خطا آلود دانستهاند، برخی نیز با مستمسک قرار دادن ادعای نبوت از سوی خلیفه و همچنین تأکیدی که وی بر عدد 19 (شعار بهائیان)داشت این مطالب را توطئه بهائیت میدانند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سلطانی خاطرنشان ساخت:«اعجاز عددی قرآن» که گاهی به اعجاز ریاضی از آن یاد می شود، ادعا دارد تعداد حروف و کلمات قرآن، از نظمی بسیار دقیق برخوردار است و نوعی هماهنگی میان موضوعات مطرح شده در قرآن و تعداد یاد کرد آن ها دیده می شود و از آنجا که هیچ نویسندهای نمیتواند در نگارش کتابش، چنینی نظمی را در نظر بگیرد، این نظم، نشانه اعجاز قرآن است.
وی در ادامه در ذکر نمونههایی از نظم ریاضی ادعا شده در قرآن کریم گفت: تساوی یا تناسب کلمات مترادف ، متقابل و متضاد بسیار مهم است؛ واژگانی که به تعداد مساوی در قرآن آمده یا از نوع متقابل و متضاد است مانند واژه «الدنيا» و «الآخرة» هر كدام 115 بار، واژه «الشيطان» و «الملائكه» هر يك 68 مرتبه ، واژه «حیات» و «موت» هر کدام 71 مرتبه، واژه «النفع» و «الفساد» با همه ساختهای آن دو، هر يك 50 مرتبه آمده ، واژگان «صیف» و «حر» (تابستان و گرما) و «الشتاء» و «برد» (زمستان و سرما) به تعداد مساوی، آمده است همچنین واژگان «المصيبه» و مقابل آن «الشكر» هر یک 75 مرتبه، واژگان «الجهر» و «العلانيه» هر یک 16 مرتبه آمده است.
وی افزود: برخی واژگان قرآن گرچه به تعداد مساوی آمده ولی مقابل هم نبوده بلکه مناسب هم هستند برای مثال واژة «ابليس» و «استعاذه باللَّه» هر یک 11 مرتبه در قرآن ذکر شده است؛ و نیز هر یک از واژگان «المحبه» و «الطاعه» 83 مرتبه، واژگان «الشده» و «الصبر» هر کدام 102 مرتبه, واژه «بصر» و ساخت های آن و همچنين «بصيرة» (بینایی باطنی) و ساخت های آن هر كدام 148 بار، واژه «قلب» و ساخت های آن با «فؤاد» و مشتقات آن (افئده، فؤادك، افئدتهم) 148 بار یعنی به تعداد بصر و بصیره در قرآن آمده است، واژه «جحيم» (دوزخ) و «عقاب» با احتساب ديگر ساختهاى آن دو، هر کدام 25 بار ، واژه های «الفاحشه» و «العقاب» هر کدام 13 مرتبه، واژگان ملكوت (پادشاهى)، روح القدس (جبرئيل)، محمّد صلّى اللّه عليه و اله و سراج (چراغ) هر يك 4 بار در قرآن آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسماعیل سلطانی گفت: برخی واژگان نیز تساوی ندارند بلکه نسبت دو یا سه برابری با هم دارند مانند واژة «الرحمن» 57 بار واژة «الرحيم» 114 بار، واژة «الجزاء» 117 بار واژه «المغفره» 234 بار، واژة «الفجار» 3 مرتبه و واژة «الابرار» 6 بار، واژة «العُسر» 12 مرتبه و واژة «اليسر» 36 بار در قرآن آمده است.
اعضاي پورتال فقط در صورت فراموش نمودن نام کاربري و رمز عبور ميتوانند به اين صفحه مراجعه نمایید. برای مشاهده شماره تلفن های ارتباطی بخش های مختلف اینجا کلیک نمایید...