گزارشی از هفتمین نشست علوم انسانی اسلامی گروه ادیان

گزارشی از هفتمین نشست علوم انسانی اسلامی گروه ادیان

 هفتمین نشست علوم انسانی اسلامی گروه ادیان با سخنرانی دكتر لگنهاوسن با موضوع "دینی‌سازی علم ادیان" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، دكتر لگنهاوسن در این نشست گفت: در امریكا نوعا دانشگاه‌ها هزینه و مخارج خود را از دولت می‌گیرند اما دولت تنها به دانشگاه‌هایی بودجه می‌دهد كه سكولار باشند؛ دانشگاه محل تحصیل بنده "دانشگاه وایس" در تگزاس واقع شده بود این دانشگاه برای آقایان بود.

دكتر لگنهاوسن گفت: دانشكده دین‌شناسی رویكرد سكولار و بی‌طرفانه  داشت، در واقع محتوای تولیدی آن آمار و ارقام بود مثلا‌: می‌گفتند پیروان این دین در فلان كشور یا ایالت چند نفر است و ... دین‌شناسی بیشتر گرایش به جامعه‌شناسی دارد البته به این معنا نیست كه از نگاه تاریخی، جغرافیایی سیاسی و ... خالی باشند در دین‌شناسی حق پیش‌داوری نداشتیم؛ چون اگر می‌گفتید: فلان دین نسبت به دین دیگر بهتر است، شما وارد الهیات می شدید.

وی در ادامه افزود: در گذشته یكی از شاخه‌های دین‌شناسی "دین شناسی تطبیقی" بود در دین‌شناسی‌تطبیقی بیشتر ادیان را به وسیله باورهای‌شان، روش و معیارشان و ... با هم دیگر مقایسه می‌كرد، شاخه دیگری وجود داشت به عنوان "ادبیات‌تطبیقی" مثلا كسی بیاید سرودهای حضرت مریم و سرودهای هندو ها را در مقابل برخی اله‌ها مقایسه نماید، ویلیام چیتیك و همسرش در دانشكده ادبیات تطبیقی مشغول به مطالعات اسلام شناسی بودند.

 دكتر لگنهاوسن ادامه داد: یك كشیش یا شماس و یا خادم كلیسا باید بداند كه دین كاتولیك در عرصه‌های مختلف،‌جامعه‌شناسی ، روان‌شناسی و ... چه می‌گوید؛ زیرا او باید در كلیسا باید بتواند با دیگران ارتباط خوبی داشته باشد. در دانشگاه‌های مختلف شاخه‌های الهیات مسیحی" Christian theology" خوانده می‌شود. از این رو شاهدیم كه یك كشیش الهیات سیستماتیك" Systematic theology" و الهیات طبیعی " Natural Theology" و الهیات سیاسی " Political theology" الهیات اخلاقی"‌ Moral theology" و الهیات شبانی " Pastoral theology " را باید مطالعه نماید. در درون الهیات درسی بود بعنوان " دین‌تطبیقی" منظورشان " " بود.

وی گفت: پروتستان‌ها در مورد ادیان دیگر بسیار افراط می‌كردند پروتستان‌ها به لوتر می‌گویند : دكتر لوتر. و او نگاهش به ادیان و انبیاء بسیار تند بود و به پیامبر اسلام (ص) می‌گفت: "تجسم .... " در عین حال همین لوتر اولین مسیحی است در اروپا كه قایل است: پیامبر اسلام دارای وحی در روی زمین است برخی آیات را از خداوند می‌دانست.

 دکتر لگنهاوسن تأكید كرد: در قرن بیستم یك تحول بزرگی در الهیات كاتولیك پیش آمد كاتولیك‌ها به این مطلب رسیدند كه اگر قائل شوند به این كه همه ادیان به جهنم می‌روند جز مسیحیان؛ بسیار زشت می‌دانستند از این رو این مساله مورد بحث بود كه آیا در خارج از كلیسا نجات هست یا خیر؟ همین مطلب یكی از مسائل مطرح در شورای واتیكان دو در سال 1962 بود چند نفر مانند هانس كنگ و ... قائل بودند كه غیركاتولیك‌ها مانند یهودیان، مسلمانان، پروتستان‌ها و ... نیز می‌توانند وارد بهشت شوند منتهی با لطف خداوند متعال و به اندازه اشتراكات شان با كاتولیكه از لطف مسیح برخوردار می‌شوند، جان هیك نیز به خاطر قائل بودن به نجات و ورود بهشت ادیان بزرگ، از كلیسا اخراج شد، در میان مسلمانان نیز دكتر سیدحسین نصر قائل به نجات و ورود به بهشت همه ادیان بود. اما كاتولیك‌ها چنین پلورالیسمی را اصلا نمی‌پذیرفتند.

وی گفت: از سال 1980 این مبحث كم كم فروكش كرد اما در عین حال نهضت " الهیات‌تطبیقی" در میان خود كاتولیك‌ها پیدا شد و اوج گرفت البته نه دین تطبیقی، الهیات تطبیقی به معنای خاص، بر این باور بودند كه مسلمانان و پروتستان‌ها و ... می‌توانند نجات یابند، الهیات تطبیقی – مسیحی در ابتدا می‌گوید قصد دارم اعتقادات، ارزش‌ها و رفتارهای ادیان دیگر را بدون پیش‌فرض و بی‌طرفانه مورد بررسی قرار دهم، اما در عمل باورهای ادیان دیگر را مسخره  و منكوب می‌كنند شما در نهضت الهیات تطبیقی نظیر چنین حرف‌هایی را در ظاهر نمییابید اما هدف آنها چیزی غیر از تحقیر باورها و ارزش‌های ادیان دیگر نیست و تنها خود را محق می‌دانند.

دکتر لگنهاوسن در پایان ابراز داشت: كاری كه الان انجام می‌دهند این است كه در قرن چهارم یك سری اعتقادات در میان مسیحیان بود كه بسیار بد بود و آن این بود كه اصلا با اعتقادات، ادیان دیگر كنار نمی‌آمدند لذا در آن زمان یك باورهایی در میان یهودیان بود كه خوب بوده است، اعتنا نمی كردند، اما الان كاتولیك ها به این نتیجه رسیدند كه می توانند از ادیان دیگر چیزی یاد بگیرند، برای اعتقادات خودشان. شاید بزرگترین نویسنده در الهیات تطبیقی كاتولیك امروز، كشیش فرانسیس تونی باشد كه تخصصش در ادیان هندو است همیشه در آخر تحقیقاتش مناسك آنها را تحسین میكند و وجوه امتیاز دین هندو را برمی‌شمارد و اصلا در نوشته‌های ایشان تحقیر نمی‌بینید.

 در پایان اساتید محترم سوالات و ابهامات خود را مطرح نمودند و دكتر لگنهاوسن به آنها پاسخ داد.

کانال روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را در پیام‌رسان‌های ایتا، سروش، بله و روبیکا دنبال فرمایید:
 ایتا
 https://eitaa.com/iki_ac_ir
 سروش
 https://splus.ir/iki_ac_ir
 بله
 https://ble.ir/iki_ac_ir
 روبیکا
 https://rubika.ir/iki_ac_ir