گزارشی از کرسی ترویجی بررسی «لایحه حجاب»

به همت گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد،

بررسی نقاط قوت و ضعف «لایحه حجاب»

کرسی ترویجی" بررسی لایحه حجاب" به همت گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با همکاری دبیرخانه کرسی ها در سالن اندیشه این مؤسسه در قم برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی، در این کرسی ترویجی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا محمدی به عنوان ارائه دهنده‌ی بحث به بیان نقاط مثبت و منفی این لایحه پرداخت و گفت: این لایحه نقاط مثبت و منفی زیادی دارد و یکی از نقاط مثبت این لایحه که می‌توان ذکر کرد این است که دولت به فضای مجازی در کنار فضای حقیقی توجه کرده است.

وی افزود: از نقاط مثبت این لایحه که بگذریم این لایحه نقدهای جدی بر آن وارد است، یکی از مهم‌ترین این نقدها این است که در این لایحه واژگان و اصطلاحات به کار رفته دقیق تعریف نشده است که باعث شده است این لایحه از نظر شکلی و محتوایی دچار مشکل شود، کلماتی مانند"کشف حجاب"، " ناهنجاری اجتماعی" و ... به خوبی تعریف نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدی خاطرنشان ساخت: این لایحه نسبت به ماده 638 سکوت کرده است و باید مشخص شود که نسبت لایحه حجاب با این ماده چیست.

وی افزود: یکی دیگر از نقص‌های جدی این لایحه این است که به صورت دقیق مشخص نشده است که مکان عمومی و ملأ عام کجاست، مثلا باغ یا قسمت‌های مشاع ساختمان‌ها که از بیرون به خوبی قابل رؤیت است آیا مکان عمومی و ملأ عام حساب می‌شود یا خیر.

این استاد حوزه عدم بازدارندگی لازم را از دیگر ایرادات این لایحه دانست و گفت: این لایحه آنگونه که مشخص است بازدارندگی لازم را ندارد و راه را برای متمولین و ثروتمندان باز می‌کند تا قانون شکنی کرده و پول آن را پرداخت کنند و برای این قسمت نیز باید بهتر تدبیر می‌شد.

وی گفت: تضعیف آمران به معروف و ناهیان از منکر از دیگر نقایص  و ایرادات این لایحه است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدی گفت: تقلیل دادن مسئله عفاف به حجاب یک ایراد جدی است و حال آنکه عفاف اعم از حجاب است.

وی در ادامه سخنان خود به بیان سایر نقاط ضعف لایحه حجاب و عفاف پرداخت و گفت: عدم توجه به حرمت سیاسی کشف حجاب نیز ایراد بزرگی است که به این لایحه وارد است و حال آنکه ارتکاب کشف حجاب و هنجار شکنی تبعات سیاسی زیادی دارد و به فرموده رهبری یک حرام سیاسی نیز هست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدی در قسمت دیگری از ارائه بحث خود به بیان تفاوت تخلف و جرم پرداخت و ضمن ارائه پیشنهاداتی برای بهتر شده این لایحه گفت: یکی از اشکالات دیگری که از سوی انقلابیون و افراد متدین جامعه به این لایحه وارد است این است که تخلف انگاری را جایگزین جرم‌انگاری کرده‌اند و به نوعی عقب‌نشینی شده است و این کار خطرناکی است.

وی افزود: پیشنهاد من این است که چرا ما نتوانیم یک رفتار را هم تخلف بدانیم و هم جرم چرا که در جاهای دیگر جمع بین این دو کاملا ممکن است، مثلا در تخلفات اداری یا در تخلفات راهنمایی و رانندگی این گونه است که در برخی جاها هم جرم است و هم تخلف، چه اشکالی دارد که در این زمینه نیز کشف حجاب یا هنجارشکنی را هم جرم بدانیم و هم تخلف؟ ما در واقع اجتماع تخلف اجتماعی و جرم را بپذیریم و در قانون نیز به آن تصریح کنیم.

این استاد حوزه توسعه مجازات‌های پیش‌بینی شده در ماده 638 را یکی دیگر از پیشنهادات برای بهتر شدن این لایحه دانست و گفت: پیشنهاد می‌شود که ماده 638 را توسعه دهیم و اختیارات قاضی را بیشتر کنیم، استفاده ترکیبی از مجازات‌های بازدارنده بسیار مهم است چه لزومی دارد که همه را تنها جریمه نقدی کنیم مثلا؟ بلکه از سایر روش‌هایی همچون محرومیت از خدمات اجتماعی، معلق شدن کد ملی، بحث اخذ تعهد از والدین در صورتی که هنجارشکنان کم سن و سال باشند و سایر روش‌هایی که ضابط قضایی صلاح بداند و در قانون نیز ذکر شده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم حسینی به عنوان ناقد اول در ادامه این کرسی ترویجی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: اینکه گفته شد در این لایحه به فضای مجازی توجه کامل شده است صحیح نیست چرا که روح حاکم بر این لایحه جرم‌زدایی و تنش‌زدایی است و وقتی در فضای واقعی و حقیقی جرم‌زدایی شده است چگونه دولت به فضای مجازی اهمیت داده است؟

وی افزود: نقد بعدی دیگر این است که ملاک اماکن عمومی بودن چیست؟ فرق حجاب و عفاف چیست؟ چرا پلیس ما به حق اینقدر به اجرای قانون راهنمایی و رانندگی و جریمه کردن متخلفین از قوانین راهور مصمم و جدی است اما در اجرای مباحث مربوط به هنجار شکنی  و کشف حجاب انگیزه کافی را ندارد؟ لذا من معتقدم باید رویکردها اصلاح شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا باقرزاده ناقد دوم این کرسی ترویجی بود که به بیان نقطه نظرات خویش پرداخت و گفت: یکی از آداب نقادی این است که در ابتدا چند نقطه قوت آن بحث مورد نظر بیان شود سپس شروع به بیان نقاط منفی کنیم و حال آنکه این لایحه نقاط قوت خوبی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر باقرزاده  به تبیین برخی نقاط مثبت این لایحه پرداخت و گفت: از نقاط مثبت این لایحه این است که مواجهه فیزیکی پلیس را با مردم به حداقل ممکن رسانده است و این کار بسیار خوبی است، نظام ما مردمی است و باید به سراغ روش هایی برویم که درگیری فیزیکی و مشکلات اجتماعی به کمترین حد ممکن برسد.

وی افزود: اینکه دولت به سمت تدوین این لایحه رفته است نشان از این می‌دهد که قوانین موجود جواب‌گو نبوده است و باید این حقیقت را پذیرفت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر باقرزاده خاطرنشان ساخت: اینکه توقع می‌رود کشف حجاب و مقابله با آن تنها جرم‌انگاری شود باید دید چه تبعاتی برای نظام اسلامی دارد چرا باید گشت ارشاد دست‌آویزی باشد برای حمله به اصل قانون؟

وی گفت: بنده معتقدم که مباحث کیفری کشف حجاب و هنجارشکنی به جای خودش محفوظ باشد اما در کف خیابان دست فراجا نیز باز باشد  و این هنجارشکنی هم جرم تلقی شود و هم تخلف، این لایحه تدوین شده است برای اجرای مجازات نه تقلیل مجازات.

وی افزود: رویکردهای کلی در این لایحه درست است اما در برخی قسمت‌ها اشتباهاتی نیز وجود دارد، از نظر من حوزه‌های علمیه باید به داد قانون‌گذاری درست در کشور برسند و مسئولین برای وضع قوانین درست دستشان به سمت اندیشمندان حقوقی در حوزه و دانشگاه دراز باشد.

خاطرنشان می‌شود: در پایان این کرسی ترویجی که به صورت وبیناری نیز پخش می‌شد، حضار و سایر اساتید و فضلای شرکت کننده به بیان سؤالات و ابهامات خود پرداختند.

 

کانال روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را در پیام‌رسان‌های ایتا، سروش، بله و روبیکا دنبال فرمایید:
 ایتا
 https://eitaa.com/iki_ac_ir
 سروش
 https://splus.ir/iki_ac_ir
 بله
 https://ble.ir/iki_ac_ir
 روبیکا
 https://rubika.ir/iki_ac_ir