آیت الله رجبی در جمع دانشگاهیان زنجان: هدف همه انبیاء پرستش خدای یگانه و اجتناب از طاغوت بوده است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم افتتاحیه مؤسسه قرآنی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) زنجان در جمع دانشگاهیان گفت: سرلوحه دعوت همه انبیاء توحید بوده است. جوامعی که پیامبران به سوی آنها رفته‌اند دچار مشکلات مختلفی بوده‌اند. مشکلات اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی و... اما نقطه آغاز دعوت همه انبیا توحید بوده است. به بیان دیگر، هدف همه انبیاء پرستش خدای یگانه و اجتناب از طاغوت بوده است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره وی افزود: اینجا این پرسش مطرح می شود که چرا سرآغاز دعوت را توحید قرار دادند؟ با اینکه می‌دانستند برخی افراد به شدت مخالف بودند. برخی می‌گفتند چرا مستقیم به مشکلات پرداخته نمی‌شود. لذا از سه منظر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان منظر «انسان‌شناسی» به عنوان اولین منظر اظهار داشت: همه تصمیمات انسان‌ها بر اثر دو عامل شکل می‌گیرد. اولین عامل معرفت است. هر کس هر مسیری را انتخاب می‌کند بر اساس شناختی است که از موضوع دارد. انسان موجودی است که آگاهانه عمل می‌کند، حقیقتی را می‌فهمد البته در عمل موافق یا مخالف آن را انجام می‌دهد. پس یک عامل تعیین‌کننده تصمیمات و رفتار انسان آگاهی است. البته آگاهی های ما درجات دارد و آگاهی های بنیادین اساسی ترین و گسترده ترین اثر را دارد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)   می‌فرماید:  شما را به سوی خدا دعوت می‌کنم اما بر اساس بصیرت و  شناخت درست. هم من بر اساس شناخت و معرفت حرکت می‌کنم و هم هر کس پیرو من است. یعنی کسی پیرو پیامبر است که بر اساس بصیرت و  شناخت درست حرکت می‌کند.

وی عامل دوم را عشق و محبت عنوان کرد و افزود: بسیاری از اوقات انسان حقیقتی را درک می‌کند و می‌فهمد، ولی دلبستگی‌های انسان او را باز می‌دارد. اگر دلبستگی‌ها، معرفت صحیح، همسو شد، تصمیمی متناسب با آن اتخاذ می‌شود، اگر این‌گونه نبود، وابستگی‌ها مانع می‌شود.

آیت‌الله رجبی ادامه داد: آن خدایی که ادیان الهی مردم را به سوی او دعوت می‌کنند، خدایی است که هم به لحاظ عقلانی انسان را اشباع می‌کند و هم به لحاظ عاطفی.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه اعتقاد به خدا عقلانی است و هر انسانی در حد رشد عقلانی خود خدا برایش اثبات می شود امری مسلم است و الحاد هیچ برهانی ندارد.علاوه بران تجربه نیز موید و اثبات کننده وجود خداست. دانشمندان رشته‌های مختلف تصریح دارند که دریافته‌اند خدا همه جا حضور دارد. اگر کسی باعقل و تجربه و نگاه ژرف به خود و جهان بنگرد، همه جا خدا را می‌یابد و می‌فهمد خدایی دارد. لذا فطرت و عقل و تجربه، انسان را به او دعوت می کند. در عین حال خدای ادیان خدایی دوست داشتنی است خدایی که رحیم و رئوف و کریم است و حتی به بندگان گنهکار هم عشق می ورزد، چگونه انسان دوست نداشته باشد. در روایت قدسی آمده است که خداوند می فرماید: بندگانی که از من روی گردانند اگر بداند چقدر در انتظار آنانم ومشتاق به آنان هستم، اگر این را درک کند از اشتیاق من جان می‌دهد.

وی ادامه داد: علامه مصباح(ره) می‌فرمود محبت امام زمان علیه السلام به هر یک از شیعیان خود، از عشق همه مادران به فرزندان‌شان بیشتر است. آیا انسان عاشق این خدا و این اولیاء الهی نمی‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منظر دوم را «دین‌شناسی» بیان کرد و افزود: فیلسوف بزرگی مثل علامه طباطبایی می‌فرمود؛ اگر همه تعالیم اسلام را فشرده کنیم، خلاصه آن توحید می‌شود. از منظر دین‌شناختی توحید همه دین و شریعت است. بنابراین اگر این چنین است، آیا جای آن است که پیامبران سراغ چیز دیگری بروند؟! مگر نیامده اند، بشر را به دین فرا بخواند تا به سعادت برسد.

آیت الله رجبی گفت: اگر کسی واقعا معتقد به توحید باشد، چنین انسانی همه دین را پذیرفته است و  قرار است به کسی معتقد شود که معبود اوست. در ابعاد مختلف زندگی ملاحظه می‌کنید که محبت نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با طرح این پرسش که چه عاملی می‌تواند بیش از 20 میلیون انسان از کشورهای مختلف را یک جا جمع کند؟ اظهار داشت: این حرکت عظیم جز با محبت در سایه معرفت الله به دست نمی آید. وقتی دین را جمع کنیم توحید می شود و وقتی توحید را باز کنیم دین می‌شود. پیامبران هم اگر با هر موضوعی غیر از توحید، رسالت را شروع می‌کردند، خارج از هدف اصلی و مسئله ای فرعی بوده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره در تبیین بعد سوم هدف انبیاء از دعوت به توحید را «رفتارشناسی و هنجارشناسی» بیان کردند و افزودند: معنای توحید ایمان به خدای واحد است. هنجارهای دینی چه نقشی در این زمینه دارند. رفتارهای همسو با دین چه اثری دارند. قرآن می‌فرماید:« الیه یصعد الکلم الطیب»(آیه10فاطر) . اگر می‌خواهید مسیر رسیدن به خدا را طی کنید آنچه انسان را پیش می‌برد اعتقاد وایمان پاک است که همان توحید است. خود این چگونه تقویت می‌شود،چگونه حفظ می‌شود پاسخ آن عمل صالح است همه هنجارهایی که رعایت می‌کنید و منطبق با موازین دینی است.عمل صالحی است که هر یک ایمان را زیاد می‌کند. محال است عملی با نیت درست انجام گیرد، ولی در ارتقای ایمان اثر نداشته باشد. همچنین هر عمل صالحی به همان درجه ایمان را صیانت می‌کند. این هنجارها و رفتارها صیانت می‌کنند و مانند کمربند حفاظتی برای ایمان فرد است.

 آیت الله رجبی گفت: از منظر رفتارشناسی نیز توحید مهم‌ترین نقش را دارد. چون برای تقویت و تعمیق و صیانت از ایمان است. پس اصل آن ایمان به خدا و توحید است. آنچه انسان را خلیفه الله می‌کند، درجات بالای ایمان و باور به توحید است که خدا می‌فرماید من کسی هستم که به محض اینکه بخواهم حادثه‌ای رخ دهد، رخ می‌دهد. ای‌انسان از من اطاعت کن تا تو را مثل خودم کنم. ایمان که زیاد می‌شود وجود انسان کامل‌تر می‌شود تا به مقام خلیفه اللهی می‌رسد. همه دستورات دینی برای توحید و صیانت از آن است. برای نهادینه‌سازی توحید است. پس ابتدا توحید شناخته می‌شود بعد دلبستگی ایجاد می‌شود و سپس این اعمال آن را تقویت می‌کند. بر این اساس درمیابیم که چرا انبیا نقطه آغاز را دعوت به توحید قرار دادند و بر آن پای می‌فشارند با اینکه مشکلات دیگری در جوامع است. چون راه علاج اساسی اینجاست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد:  در انقلاب اسلامی خود ما آنجا که مؤمنین به خدا و بندگانش عشق ورزیده‌اند موفقیت‌ها چشمگیری بوده است. یک مؤمن واقعی همه بندگان خدا را از خدا می‌داند و به آنها عشق می‌ورزد. امام علی (علیه السلام) به مالک می‌فرمود دیگران یا برادران دینی تو هستند و یا یک انسان و در خلقت شبیه تو هستند.

آیت الله رجبی در پایان سخنان خود گفت: پیامبر با عشق و حسرت به دنبال هدایت کفاری بود که به او اهانت می‌کردند. اگر ایمان به خدا باشد نمونه آن شهید حاج قاسم می‌شود که در عرصه نظامی کمر داعش را می‌شکند و در  کنار آن به کودکان و افرادی که حتی مسلمان هم نیستند عشق می‌ورزد و با آنها عکس یادگاری می‌گیرد. این عشق در پرتو توحید رخ می‌دهد. اگر توحید را محور قرار دهیم و بسط پیدا کند، انسان‌ها عاشق و همیار و همدل یکدیگری می‌شوند و با نهایت تلاش برای حل مشکلات هم می‌کوشند.


 

کانال روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را در پیام‌رسان‌های ایتا، سروش، بله و روبیکا دنبال فرمایید:
 ایتا
 https://eitaa.com/iki_ac_ir
 سروش
 https://splus.ir/iki_ac_ir
 بله
 https://ble.ir/iki_ac_ir
 روبیکا
 https://rubika.ir/iki_ac_ir